Předmět: Etické předpoklady výchovy

« Zpět
Název předmětu Etické předpoklady výchovy
Kód předmětu FF1/K413
Organizační forma výuky Společná konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Výchova jako etický problém - úvod do předmětu 2. Výchova jako setkávání 3. Historické kořeny výchovy a otázek s ní spojených - Sókrates - pojetí výchovy a metoda, Platón - význam výchovy v životě jednotlivce a obce, Aristotelovo vnímání výchovy 4. Výchova jako obraz doby I: Od antiky po novověk 5. Výchova jako obraz doby II: Od antiky po novověk 6. Výchova jako obraz doby III: Od antiky po novověk 7. Eugen Fink - výchovná dilemata a antinomie výchovy 8. Karl Jaspers - výchova jako východisko z duchovní krize společnosti 9. John Dewey - výchova a demokracie 10. Výchova v globální realitě 11. Výchova, nebo vzdělání? 12. Postmodernismus a výchova 13. Výchova, vzdělávání a virtuální svět 14. Závěrečné kolokvium

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět povede studenty k promýšlení základních etických otázek spojených s výchovou a vzděláváním. Zaměří se nejenom na historický vývoj a proměny těchto otázek, ale také na současné výzvy a dilemata výchovy a vzdělávání v moderní a postmoderní době.
Studenti získají - znalosti o genezi základních etických otázek spoujených s výchovou a vzděláváním v dějinách - znalosti o výzvách výchovy v moderní a postmoderní době - schopnosti promýšlet etická dilemata výchovy a vzdělávání a diskutovat o nich
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Minimálně 80% účast na předmětu; aktivní zapojení do diskzí; seminární práce na vybrané a odsouhlasené téma v rozsahu 5 normostran a její obhajoba v kolokviu.
Doporučená literatura
  • Vybrané kapitoly a části z literatury pro práci v seminář.
  • Arendtová, H. Krize kultury, MF, Praha. 1994.
  • Lipmann, M. Thinking in Education. Cambridge Univerzity Press, 2003.
  • NUSSBAUM, M. C. Ne pro zisk: proč demokracie potřebuje humanitní vědy. Praha, 2017.
  • RAPČAN, M. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti. Praha: Grada, 2021. ISBN 9788027130757..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr