|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
A) Společná část (Využití IKT v učitelství humanitních programů) ? detailnější popis výše 1. Možnosti a limity využití digitálních technologií ve výuce humanitních oborů 2. Využití (a využívání) ICT ve škole se zaměřením na humanitní předměty 3. Učitele humanitních předmětů a ZŠ a SŠ a možnosti využití IKT (?portfolio? kompetencí) 4. Možnosti elektronické prezentace ve školní výuce (programové platformy, typy, postupy, pravidla a zásady, pedagogické a didaktické aspekty prezentování) B) Dílčí segmenty výuky dle oborů: Učitelství historie 5. Ukázky využití IT v historické vědě, digitalizace pramenné základny, využití digitalizovaných pramenů ? příklady badatelsky orientované výuky 6. Využití IT ve školním dějepise (ukázky projektů, náměty využití dějepisných programů (testy, genealogie aj.) 7. Počítačová hra s historickým tématem jako podklad poznávání minulosti? Počítačová hra a její využití při výuce dějepisu) 8. Genealogické programy a jejich využití v rámci projektově zaměřené výuky dějepisu 9. Tvorba prezentace elektronické prezentace v historickém oboru (prvky, prostředky, ukázky) ? nácvik tvorby prezentace, využití interaktivní tabule aj. 10. Internetová prezentace a historie na internetu (téma historie na internetu, základy a možnosti tvorby webové prezentace) 11. Editace digitálního zvukového materiálu (zpracování výpovědi pamětníka, využití v prezentaci, badatelsky orientovaná výuka, databáze-zdroje a postupy oral history) Učitelství společenských věd 5. IT ve společenských vědách (databáze on-line zdrojů a výukových platforem pro výuku OV a SV, jejich didaktická analýza) 6. Možnosti využití IT ve výuce OV a SV (druhy zdrojů a didaktické zásady práce s nimi) 7. Etické otázky práce s digitálními zdroji 8. Tvorba vlastních digitálních výukových materiálů (zásady, prostředky, prvky) 9. Rezistence vůči manipulativním a podvodným technikám v digitálním prostředí a její rozvíjení ve výuce OV a SV 10. Prezentace v digitálním prostředí a využití interaktivní tabule ve výuce OV a SV (vlastní tvorba vlastních příprav, návrhů, jejich prezentace formou mikroteachingu) 11. Tvorba internetové prezentace vybraných společenskovědních témat
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
|
Výstupy z učení
|
Dokáže využít informačních technologií v rámci různých Student disponuje základním přehledem možností, jak využít prostředků světa informačních technologií v oboru a typů výuky, vytvořit různé typy elektronické prezentace, založené na respektování formálních, pedagogicko-psychologických i odborných nároků na její ztvárnění.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Zápočet: Výstupy, způsob ověření: (1) recenze/reflexe vybraných aktivit k problematice IT a humanitních oborů (2) tvorba prezentace + prezentační dovednosti v libovolné platformě (3) využití programu vhodného pro výuku předmětu (příprava vyučovací hodiny s využitím programu)
|
|
Doporučená literatura
|
-
CARR, Nicholas. Nebezpečná mělčina - Jak internet mění náš mozek. Praha. 2017.
|