Předmět: Psychologie pro učitele I

« Zpět
Název předmětu Psychologie pro učitele I
Kód předmětu FF1/003
Organizační forma výuky Společná konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hadraba Vojtěch, PhDr.
Obsah předmětu
1. Osobnost učitele, motivace k učitelské profesi, formální vzdělání a osobní životní cesta 2. Schopnost komunikace a rozvíjení motivace studujících. 3. Práce se školní třídou a jednotlivci, zapojování problematických studujících do života třídy a školy. 4. Komunikace s rodiči studujících. Rodiny hyperprotektivní rodiny lhostejné a ohrožující zdravý vývoj studentů. 5. Základní metody sociálně psychologické praxe při řešení problémů ve třídě, propojování života třídy s okolním světem, exkurze, studijní pobyty, poznávací akce, olympiády, sportovní a humanitární akce, dobrovolnická činnost. 6. Rizikové faktory v učitelské profesi. 7. Přílišné sepětí se školním světem a nedostatek kontaktů s lidmi mimo pedagogický obor. Vyčerpání a vyhoření, osobní a rodinné problémy, závislost na kyberprostoru, alkoholu a drogách, sexuální zneužívání. 8. Poznámky k pedagogicko psychologické problematice současné studentské populace. 9. Rostoucí psychické problémy, zejména úzkost, znejistění v sexuální identitě, sebepoškozování, depresivita, poruchy příjmu potravy. Slábnoucí schopnost zvládat běžné životní nároky, klesající odolnost vůči zátěži a řešit osobní problémy. 10. Rostoucí závislost na sociálních sítích a její fatální dopady na kvalitu života dětí a mládeže. 11. Mimořádně nadaní studenti a studenti s hraničními schopnostmi pro zvládání školních nároků. Důležitost rozpoznání vysokého nadání a jeho rozvoje.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Úvod do pedagogicko-psychologické problematiky výuky na střední škole, podpora motivace k učitelské profesi a osvojení nezbytných poznatků k udržení a rozvíjení duševního zdraví studujících i pedagogů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Aktivní zapojení do diskuse v rámci výuky; seminární práce na vybrané a odsouhlasené téma v rozsahu 5 normostran a její obhajoba v kolokviu, zkouška
Doporučená literatura
  • KNOTOVÁ, Dana a kol. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
  • Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství.. Praha: SPN, 2011.
  • Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy.. Praha, Karolinum, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr