Vyučující
|
-
Šikulová Renata, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět má stanoveno 6 hod. kontaktní výuky. Témata označená ztučněným písmem budou přednášena v rámci kontaktní výuky. Ostatní témata budou předmětem samostatného studia (8 hod.) na základě povinné a doporučené literatury. Obsah: 1. Úvod a program studia předmětu, seznámení s cíli a obsahem, s doporučenou a rozšiřující literaturou. Požadavky k zápočtu a zadání seminární práce. 2. Charakteristika základních pojmů (strategie, vize, poslání, cíle). 3. Teorie a význam strategického plánování, druhy plánů. 4. Tvorba plánu rozvoje školy, proces a fáze. 5. Vnitřní a vnější determinanty. 6. Strategické plánování kvality, řízení kvality, sebehodnocení školy. 7. SWOT analýza. 8. Hodnocení, sebehodnocení, monitorování a evaluace. 9. Řešení případových studií. 10. Informační a komunikační systém školy. 11. Image školy. 12. Kultura a klima školy. 13. Prezentace seminárních prací studentů. 14. Hodnocení seminářů, zápočet.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Kurz seznamuje studenty se základními pojmy strategie rozvoje školy, s vnitřními a vnějšími determinanty ovlivňující rozvoj školy a s metodami jejich zjišťování. Důraz je kladen na základní fáze strategického plánování, klíčové oblasti dlouhodobého plánování a na význam hodnocení a sebehodnocení školy. Studenti budou seznámeni se SWOTT analýzou a faktory ovlivňující image, klima školy a kulturu školy. Studenti zvládnou charakterizovat základní pojmy související se strategií rozvoje školy, pochopí význam strategického plánování pro školu a získané teoretické znalosti z předmětu dokáží aplikovat do praxe.
Studenti zvládnou charakterizovat základní pojmy související se strategií rozvoje školy, pochopí význam strategického plánování pro školu a získané teoretické znalosti z předmětu dokáží aplikovat do praxe.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Student pracuje na zadaných úkolech a vypracované úkoly odevzdá v předem oznámeném termínu. 1. Zpracování seminární práce. Témata pro seminární práce budou představena v úvodu předmětu. 2. Písemné zpracování 3 vybraných úkolů uvedených v studijní opoře. 3. 100% aktivní účasti na výuce. Studijní opora je dostupná na: https://moodle.pf.ujep.cz/course/view.php?id=531 Přístup pro hosty ? heslo: host
|
Doporučená literatura
|
-
Adair, J. E. Efektivní motivace. Praha, Alfa Publishing, 2004.
-
ARMSTRONG, M. Jak být ještě lepším manažerem. Praha: Victoria Publishing, 1995.
-
BACÍK, F. A KOL. Úvod do teorie a praxe školského managementu II.. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-025-4.
-
BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná mateřská škola a její řízení.. Praha: Portál, 2003.
-
EGER, L. a kol. Strategie rozvoje školy. Plzeň: CECHTUMA, 2002.
-
HRON, J.; Tichá, I.; Dohnal, J. Strategické řízení. Praha: ČZU nakladatelství Credit, 1998.
-
LEDNICKÝ, V. Strategické řízení. Ostrava: Repronis, 2006.
-
PITRA, Z. Základy managementu. Praha: Kamil Mařík - Professional Publishing, 2007.
-
PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1415-5.
-
SULEŘ, O. Zvládáte své manažerské role?. Praha: Computer Press, 2002.
-
SVĚTLÍK, J. Marketing školy. Zlín, EKKA, 1996. ISBN 80-902200-8-8.
-
SVOBODA, J. a kol. Strategie rozvoje školy. Praha, 1999.
|