Vyučující
|
-
Říčan Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Škoda Jiří, prof. PhDr. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět obecné didaktiky. Historický vývoj (nástin). Současné trendy ve výuce a pedagogické zásady. 2. Kurikulum. RVP a ŠVP. Další pedagogické dokumenty. 3. Obsah vzdělávání. Didaktická analýza učiva. Didaktická transformace. Pojetí učiva v "tradiční"výuce. Podmínky osvojitelnosti obsahu. Podmínky učení. Styly učení. Složky učiva. 4. Výchovně vzdělávací cíle. Zprostředkující a vstřícný přístup ve stanovení cílů. Správně vymezené cíle. Chyby ve vymezování cílů. Vlastnosti cílů. Taxonomie cílů. Revidovaná Bloomova taxonomie. 5. Organizační formy vyučování. Třídní management (základní charakteristika). Uspořádání výuky (aspekt času, prostoru, uspořádání žáků - akcent na kooperativní formu výuky). 6. Vyučovací metody. Vlastnosti metody. Transmisivní ("tradiční") a aktivizující metody. Taxonomie vyučovacích metod. 7. Příklady a psychodidaktický rozbor "inovativních" a "alternativních" vyučovacích metod. 8. Pedagogická komunikace. Obecná charakteristika pedagogické komunikace. Verbální a nonverbální komunikace, komunikace činem, metakomunikace. Práce s chybou. Výchovné styly. 9. Didaktické testování. Vlastnosti učebních úloh. Didaktický test. Didaktický test x "Teacher made test". Klady a zápory didaktických testů. Zásady konstrukce didaktického testu. Druhy úloh. 10. Hodnocení ve výuce. Pozitivní a negativní hodnocení. Funkce a typy hodnocení. Kritéria školního hodnocení. Subjektivní zdroje chyb při hodnocení. Klasifikace x slovní hodnocení. Autentické hodnocení. 11. Žák ve vyučování. Práce s nadaným a neprospívajícím žákem. Problémy související s neprospěchem. Handicapovaný žák. Žák jiného etnika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je připravit studenty po stránce teoretické i praktické na spolupráci při řízení výchovně vzdělávacího procesu. Během seminářů budou studenti seznámeni se základními didaktickými okruhy, akcent bude rovněž směřovat k praktické aplikaci naučených teoretických znalostí tak, aby se studenti stali rovnocenným partnerem učitelům na poli implementace didaktických modulů s cílem zefektivnit výchovně vzdělávací proces. Jedná se o základní kompetence, které by měli studenti v rámci svých poradenských a intervenčních činností získat. Studenti jsou schopni učitelům poskytnout návrhy alternativních metod a forem výuky. Jsou obeznámeni s příčinami efektivity těchto alternativních metod a forem výuky. Studenti jsou schopni projektovat diferencované třídní aktivity, ve kterých žáci plní úkoly rozdílné kognitivní náročnosti. Studenti jsou schopni poskytnout učitelům zpětnou vazbu při konstrukci didaktických testů pro jejich žáky a evaluovat způsoby hodnocení učitele.
Studenti jsou schopni učitelům poskytnout návrhy alternativních metod a forem výuky. Jsou obeznámeni s příčinami efektivity těchto alternativních metod a forem výuky. Studenti jsou schopni projektovat diferencované třídní aktivity, ve kterých žáci plní úkoly rozdílné kognitivní náročnosti. Studenti jsou schopni poskytnout učitelům zpětnou vazbu při konstrukci didaktických testů pro jejich žáky a evaluovat způsoby hodnocení učitele.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Požadavky dle pokynů vyučujícího
|
Doporučená literatura
|
-
CANGELOSI, J., S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6.
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele.. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
-
FISCHER, R. Učíme děti myslet a učit se. . Praha: Portál, 1997.
-
KALHOUST, Zdeněk a OBST Otto et al. školní didaktika. Praha: Portál, 2009.
-
ŘÍČAN, J. Používané metakognitivní strategie žáků v kontextu autoregulovaného učení. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2013.
-
ŠKODA, J. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
-
ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.
|