Obsahové zaměření průběžné pedagogické praxe je na pedagogickou práci s žáky na 2. stupni ZŠ a SŠ. Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením mentora praxe, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy na případu konkrétní školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty. Praxe je nejprve vykonávána formou náslechů cvičného učitele (mentora), reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky, následně pak vlastními výstupy. Student vykoná praxi na škole v rámci studentské skupiny. Vždy jeden student realizuje vlastní pedagogické činnosti pod vedením a podle pokynů mentora praxe, ostatní studenti hospitují a provádí hospitačně-reflektivní záznam. Hodiny jsou rozborované. Rámec praxe tedy počty hodin a výstupy (pedagogický deník/ portfolio z praxe + hodnocení mentorem praxe) jsou nastaveny z CPP, obsahovou náplň a konkrétní zápočtové požadavky stanovuje oborový didaktik, kterému výstupy student odevzdává a oborový didaktik uděluje zápočet.
|
-
BRANDENBURG, Robyn, ed. et al. Teacher education: innovation, intervention and impact. Singapore: Springer,. 2016. ISBN 978-981-10-0784-2.
-
GULOVÁ, Lenka, ed. Studentské profesní praxe - multikulturní lekce ve školách a v dalších institucích: výukové materiály. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8119-2.
-
LOJDOVA., Kateřina et al. Determinanty účinnosti učitelských praxí. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8132-1.
-
SPILKOVÁ, Vladimíra a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. [Praha]: Retida spol. s r.o., 2015. ISBN 978-80-260-9405-0.
-
STEHLÍKOVÁ, Naďa. Využití videa ve výuce didaktiky matematiky: pražské zkušenosti. In: JANÍK, Tomáš a MINAŘÍKOVÁ, Eva. Video v učitelském vzdělávání: teoretická východiska, aplikace, výzkum. Brno: Paido, 2011.
-
STEHLÍKOVÁ, Naďa. Využití videozáznamů pro rozvoj didaktických znalostí obsahu budoucích učitelů matematiky. In: Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno: Paido. 2009.
-
STROUHAL, Martin, ed. Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání. První vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3465-4.
|