Předmět: Didaktika matematiky II

» Seznam fakult » PRF » KMA
Název předmětu Didaktika matematiky II
Kód předmětu KMA/KDM2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Eisenmann Petr, doc. PaedDr. CSc.
  • Krátká Magdalena, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Organizace práce učitele, struktura vyučovací hodiny, cíl vyučovací hodiny, formulace cílů výuky. 2. Zpětná vazba, hodnocení a sebehodnocení ve výuce matematiky na ZŠ a SŠ 3. Přechod mezi aritmetikou a algebrou, rovnice a nerovnice. 4. Funkce, propedeutika funkčního myšlení 5. Planimetrie na ZŠ a SŠ, problematika nekonečna 6. Konstrukční úlohy, význam jednotlivých částí řešení, manipulace s modely, využití dynamických softwarů 7. Tvorba úloh, aplikační úlohy ve výuce 8. Úlohy s parametry, význam parametru 9. Práce s talentovanými žáky, diagnostika talentovaného žáka, možnosti práce a rozvoje talentovaného žáka 10. Další vzdělávání učitelů, celoživotní osobní rozvoj učitele, doplňková a časopisecká literatura, on-line zdroje, konference, semináře

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Student aplikuje teoretické znalosti získané v předmětu Didaktika matematiky I a využívá je při didaktické analýze obsahu učiva dle RVP ZV a G pro VO Matematika a její aplikace. Po absolvování předmětu dokáže student vytvořit vhodné úlohy pro jednotlivá témata a analyzuje je z hlediska kognitivní náročnosti, vytvoří metodická řešení, formuluje kritická místa výuky z pohledu obsahu, žáka a učitele. Student získá přehled o problematice talentovaného žáka a možnosti podpory jeho vzdělávání. Student získá přehled o možnostech dalšího profesního růstu. Student si osvojí využití různých pomůcek a informačních technologií ve výuce, seznámí se s dostupnými učebnicemi, elektronickými materiály a dalšími možnostmi podpory výuky matematiky.

Předpoklady
Výuka v angličtině je určena pro erasmové a zahraniční studenty. Výuka v případě malého počtu studentů probíhá formou individuálních konzultací.
KMA/KDM1

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet bude udělen za dvě vystoupení v rámci semináře. Témata prací budou volena s ohledem na získání praktických dovedností v oblasti metodiky výuky zvolených témat (dle RVP VO Matematika a její aplikace) s důrazem na aktivizační formy a metody výuky a na využití moderních výukových prostředků. Součástí podmínek je splnění testu SŠ úloh z oblasti sledovaných témat alespoň na 75 %.
Doporučená literatura
  • Učebnice matematiky pro gymnázia a další střední školy v Čechách.
  • Učebnice matematiky pro gymnázia a další střední školy v Čechách v minulosti a zahraniční učebnice.
  • Fuchs, E., Hrubý, D. Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu. Čtyřletá gymnázia. Praha: Prometheus, 2006.
  • Fuchs, E. Standardy a testové úlohy z matematiky pro 4letá gymnázia. Praha: Prometheus, 1998..
  • HEJNÝ, M. a kol. Teória vyučovania matematiky, 1990 Bratislava SPN.
  • HEJNÝ, M. a kol. 25 kapitol z teorie vyučování matematiky. 2005, Praha Ped. F. UK..
  • HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika, Portál, Praha, 2001.
  • KOPKA, J. Hrozny problémů ve školské matematice. 1999, UJEP Ústí nad Labem.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr