Vyučující
|
-
Eisenmann Petr, doc. PaedDr. CSc.
-
Krátká Magdalena, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Jazyk matematiky, deduktivní a induktivní myšlení 2. Konstruktivismus v didaktice matematiky 3. Matematický poznatek, struktura matematických poznatků 4. Poznávací proces, pojmotvorný proces 5. Chyba, její význam v poznávacím procesu, diagnostika a reedukace 6. Fylogeneze a ontogeneze v poznávacím procesu 7. Projekty ve vyučování matematice 8. Výzkumný přístup ve vyučování matematice 9. Heuristické strategie řešení úloh 10. Fylogeneze a ontogeneze pojmu číslo, modely zlomku, záporného čísla, číselné obory 11. Fylogeneze a ontogeneze pojmů planimetrie a stereometrie 12. Matematizace reálných situací 13. Zpětná vazba ve výuce matematiky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Student se seznámí se základními teoretickými východisky didaktiky matematiky, které bude umět srovnat, ilustrovat a modelovat na vybraných obsazích VO Matematika a její aplikace. Po absolvování kurzu dokáže student popsat pojmotvorný proces a jeho deformace z různých úhlů pohledu a na konkrétních pojmech. Student vysvětlí podstatu matematického problému, možné strategie řešení, dokáže sám řešení provést a metodicky vést, problém formulovat a zná postupy rozvoje řešitelských dovedností. Popíše, analyzuje a ilustruje aktivizační metody ve výuce matematiky a podoby zpětné vazby.
|
Předpoklady
|
Výuka v angličtině je určena pro erasmové a zahraniční studenty. Výuka v případě malého počtu studentů probíhá formou individuálních konzultací.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zápočet bude udělen - aktivní účast na semináři; - za dvě prezentace seminárních prací v rámci semináře; témata prací budou volena s ohledem na získání praktických dovedností v oblasti budování matematických pojmů, řešitelských strategií a aktivizačních forem výuky s přirozeným důrazem na využití moderních prostředků výuky matematiky; - splnění zápočtového testu. Při zkoušce pak student prokáže teoretické znalosti i praktické dovednosti probírané látky.
|
Doporučená literatura
|
-
Časopisy pro učitele matematiky; Sborníky z konferencí pro učitele matematiky; učebnice matematiky pro základní školy a pro gymnázia..
-
Fuchs, E., Hrubý, D. Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu. Čtyřletá gymnázia. Praha: Prometheus, 2006.
-
HEJNÝ, M. a kol. Teória vyučovania matematiky, 1990 Bratislava SPN.
-
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika, Portál, Praha, 2001.
-
HEJNÝ, M., STEHLÍKOVÁ, N. Číselné představy dětí, UK Praha, 1999.
-
KOPKA, J.:. Hrozny problémů ve školské matematice. 1999, UJEP Ústí nad Labem.
-
KOPKA, J.:. Výzkumný přístup při výuce matematiky. 2004, UJEP Ústí nad Labem.
-
Polák, Josef. Didaktika matematiky. Jak učit matematiku. 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
|