Vyučující
|
-
Krátká Magdalena, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Význam historie matematiky jakožto součást oboru a pro vyučování matematiky, etapy vývoje matematiky, tři krize matematiky 2. Předřecká matematika 3. Matematika v antickém Řecku 4. Čínská, indická a islámská matematika 5. Matematika ve středověké Evropě 6. Matematika v 16.-19. století 7. Vývoj (pozičních i nepozičních) soustav, historie (poziční i množstevní) nuly 8. Vývoj algebraického zápisu 9. Vývoj pojetí funkce, vývoj pojetí nekonečna 10. Směry vývoje v současné matematice 11. Významní čeští matematici
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Studenti budou schopni zařadit své matematické znalosti do historického kontextu. Popíší prehistorii matematiky, ustavení matematiky jako vědy, antickou matematiku, arabskou matematiku a její vliv na evropskou matematiku ve středověku, vznik infinitesimálního počtu, zrod teorie množin a vznik logiky a kybernetiky. Dokáží sledovat vývoj významných fenoménů (číselné soustavy, algebraizace matematiky, funkční myšlení apod.) v průběhu dějin matematiky v širších souvislostech.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Student vypracuje a obhájí seminární práci na uložené téma; připomínkuje text seminární práce (na jiné téma) a v zápočtovém testu dokládá základní znalosti z historie matematiky.
|
Doporučená literatura
|
|