Předmět: Didaktika matematiky III

» Seznam fakult » PRF » KMA
Název předmětu Didaktika matematiky III
Kód předmětu KMA/DDM3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krátká Magdalena, PhDr. Ph.D.
  • Kádek Gabriel, Mgr.
Obsah předmětu
Student aplikuje teoretické znalosti získané v předmětu Didaktika matematiky I a využívá je při didaktické analýze obsahu učiva dle RVP ZV a G pro VO Matematika a její aplikace. Po absolvování předmětu bude student schopen analyzovat cíle výuky matematiky na ZŠ a SŠ s využitím dosavadních zkušeností. Popíše možnosti rozvoje a hodnocení klíčových kompetencí ve výuce obsahů VO Matematika a její aplikace a charakterizuje matematickou gramotnost a čtenářskou, příp. přírodovědnou, gramotnost v kontextu VO Matematika a její aplikace. Vytvoří vhodné úlohy pro jednotlivá témata a analyzuje je z hlediska kognitivní náročnosti, vytvoří metodická řešení, formuluje kritická místa výuky z pohledu obsahu, žáka a učitele. Student si osvojí využití různých pomůcek a informačních technologií ve výuce, seznámí se s dostupnými učebnicemi, elektronickými materiály a dalšími možnostmi podpory výuky matematiky Témata: Školní vzdělávací program, kompetence ve vyučování matematice; Hry ve výuce matematiky (1/P+2/S) Elementy logiky a teorie množin; důkaz ve školské matematice, hypotéza a protipříklad (1/P+1/S) Goniometrie a trigonometrie, Analytická geometrie, propedeutika, modely; Stereometrie, rozvoj prostorové představivosti (3/S) Kombinatorika a pravděpodobnost; Statistika, zpracování dat, finanční matematika, aplikační úlohy (2/S) Infinitesimální počet ve výuce na SŠ, komplexní čísla (2/S)

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Účastníci analyzují cíle výuky matematiky a vytvářejí metodická řešení pro témata jako goniometrie, statistika nebo kombinatorika. Navrhují výukové aktivity podporující matematickou gramotnost a využívají moderní výukové prostředky (Kompetence 1.2, 2.1-2.5, 3.1-3.3, 4.1-4.3, částečně 1.1, 5.1, 6.1-6.2).

Předpoklady
Výuka v angličtině je určena pro erasmové a zahraniční studenty. Výuka v případě malého počtu studentů probíhá formou individuálních konzultací.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet bude udělen za obhajobu seminární práce. Témata prací budou volena s ohledem na rozvoj profesních kompetencí v oblasti metodiky výuky zvolených témat (dle RVP VO Matematika a její aplikace) s důrazem na responzivní styl výuky, na aktivizační formy a metody výuky, na využití moderních výukových prostředků, hledání kritických míst, příčiny a reedukaci miskoncepcí a poskytování zpětné vazby. Zkouška, která je konána ústně i písemně, ověřuje teoretické znalosti i praktické dovednosti z témat vymezených v předmětu Didaktika matematiky II a Didaktika matematiky III.
Doporučená literatura
  • Didaktické časopisy.
  • Kompendia učebnic pro ZŠ.
  • Sbírky úloh MO.
  • Fuchs, E. Standardy a testové úlohy z matematiky pro 4letá gymnázia. Praha: Prometheus, 1998..
  • HEJNÝ, M. a kol. Teoria vyučovania matematiky II, SPN, Bratislava 1989.
  • HEJNÝ, M. a kol. 25 kapitol z teorie vyučování matematiky. 2005, Praha Ped. F. UK..
  • HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika, Portál, Praha, 2001.
  • KVĚTOŇ, P. Kapitoly z didaktiky matematiky I, II a III, PF Ostrava, 1989.
  • Molnár J. Rozvíjení prostorové představivosti nejen ve stereometrii, UP Olomouc. 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr