|
Vyučující
|
-
Kádek Gabriel, Mgr.
-
Krátká Magdalena, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Student aplikuje teoretické znalosti získané v předmětu Didaktika matematiky I a využívá je při didaktické analýze obsahu učiva dle RVP ZV a G pro VO Matematika a její aplikace. Po absolvování předmětu dokáže student vytvořit vhodné úlohy pro jednotlivá témata a analyzuje je z hlediska kognitivní náročnosti, vytvoří metodická řešení, formuluje kritická místa výuky z pohledu obsahu, žáka a učitele. Student získá přehled o problematice talentovaného žáka a možnosti podpory jeho vzdělávání. Student získá přehled o možnostech dalšího profesního růstu. Student si osvojí využití různých pomůcek a informačních technologií ve výuce, seznámí se s dostupnými učebnicemi, elektronickými materiály a dalšími možnostmi podpory výuky matematiky. Organizace práce učitele, struktura vyučovací hodiny, cíl vyučovací hodiny, formulace cílů výuky. Zpětná vazba, hodnocení a sebehodnocení ve výuce matematiky na ZŠ a SŠ (1/P+2/S) Metodika výuky témat VO MaJA: Přechod mezi aritmetikou a algebrou, rovnice a nerovnice; Funkce, propedeutika funkčního myšlení; Planimetrie na ZŠ a SŠ, problematika nekonečna; Konstrukční úlohy, význam jednotlivých částí řešení, manipulace s?modely, využití dynamických softwarů. (3/S) Tvorba úloh, aplikační úlohy ve výuce; Úlohy s?parametry, význam parametru (2/S) Práce s?talentovanými žáky, diagnostika talentovaného žáka, možnosti práce a rozvoje talentovaného žáka; práce se žáky s IVP, problematika heterogenní třídy, individualizovaná výuka (3/S) Další vzdělávání učitelů, celoživotní osobní rozvoj učitele, doplňková a časopisecká literatura, on-line zdroje, konference, semináře (1/S)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Účastníci plánují výuku informatiky s důrazem na individuální potřeby žáků, využívají problémové a projektové metody a vytvářejí přípravy zaměřené na algoritmizaci a programování (Kompetence 2.1?2.5, 3.1, 3.3, 4.2, 5.1, 6.1?6.2). U kompetence 1.1 se předpokládá její rozvinutí již před vstupem do programu.
|
|
Předpoklady
|
Výuka v angličtině je určena pro erasmové a zahraniční studenty. Výuka v případě malého počtu studentů probíhá formou individuálních konzultací.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zápočet bude udělen za dvě vystoupení v rámci semináře. Témata prací budou volena s ohledem na získání praktických dovedností v oblasti metodiky výuky zvolených témat (dle RVP VO Matematika a její aplikace) s důrazem na aktivizační formy a metody výuky a na využití moderních výukových prostředků. Součástí podmínek je splnění testu SŠ úloh z oblasti sledovaných témat alespoň na 75 %.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Učebnice matematiky pro gymnázia a další střední školy v Čechách.
-
Učebnice matematiky pro gymnázia a další střední školy v Čechách v minulosti a zahraniční učebnice.
-
Fuchs, E., Hrubý, D. Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu. Čtyřletá gymnázia. Praha: Prometheus, 2006.
-
Fuchs, E. Standardy a testové úlohy z matematiky pro 4letá gymnázia. Praha: Prometheus, 1998..
-
HEJNÝ, M. a kol. Teória vyučovania matematiky, 1990 Bratislava SPN.
-
HEJNÝ, M. a kol. 25 kapitol z teorie vyučování matematiky. 2005, Praha Ped. F. UK..
-
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika, Portál, Praha, 2001.
-
KOPKA, J. Hrozny problémů ve školské matematice. 1999, UJEP Ústí nad Labem.
|