|
Vyučující
|
-
Kádek Gabriel, Mgr.
-
Krátká Magdalena, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Student se seznámí se základními teoretickými východisky didaktiky matematiky, které bude umět srovnat, ilustrovat a modelovat na vybraných obsazích VO Matematika a její aplikace. Po absolvování kurzu dokáže student popsat pojmotvorný proces a jeho deformace z různých úhlů pohledu a na konkrétních pojmech. Student vysvětlí podstatu matematického problému, možné strategie řešení, dokáže sám řešení provést a metodicky vést, problém formulovat a zná postupy rozvoje řešitelských dovedností. Popíše, analyzuje a ilustruje aktivizační metody ve výuce matematiky a podoby zpětné vazby. Témata: Jazyk matematiky, deduktivní a induktivní myšlení (1/S) Konstruktivismus a behaviorismus v didaktice matematiky (1/P) Matematický poznatek, struktura matematických poznatků; poznávací proces, pojmotvorný proces, srovnání fylogenetického a ontogenetického vývoje poznatku (1/P+1/S) Chyba, její význam v?poznávacím procesu, diagnostika a reedukace (1/P-1/S) Aktivizační metody výuky: projekty ve vyučování matematice; výzkumný přístup ve vyučování matematice; a dal. (2/S) Heuristické strategie řešení úloh, proces řešení slovní úlohy, matematizace reálných situací (2/S) Zpětná vazba ve výuce matematiky (2/S)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Účastníci analyzují teoretická východiska didaktiky matematiky a aplikují je při plánování výuky vybraných témat. Identifikují a řeší chyby v pojmotvorném procesu, využívají aktivizační metody a heuristické strategie pro řešení úloh a poskytování efektivní zpětné vazby (Kompetence 1.2, 2.1-2.5, 3.2-3.3, 4.1-4.3, 5.1, 6.1-6.2, částečně 3.1). U kompetence 1.1 se předpokládá její rozvinutí již před vstupem do programu.
|
|
Předpoklady
|
Výuka v angličtině je určena pro erasmové a zahraniční studenty. Výuka v případě malého počtu studentů probíhá formou individuálních konzultací.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zápočet a zkouška Zápočet bude udělen na základě obhajoby vlastní seminární práce. Témata prací budou volena s ohledem na rozvoj odborných kompetencí, především v oblasti budování matematických pojmů, řešitelských strategií a aktivizačních forem výuky s přirozeným důrazem na využití moderních prostředků výuky matematiky. Při kolokviální zkoušce pak student prokazuje teoretické znalosti i praktické dovednosti probíraného obsahu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Časopisy pro učitele matematiky; Sborníky z konferencí pro učitele matematiky; učebnice matematiky pro základní školy a pro gymnázia..
-
Fuchs, E., Hrubý, D. Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu. Čtyřletá gymnázia. Praha: Prometheus, 2006.
-
HEJNÝ, M. a kol. Teória vyučovania matematiky, 1990 Bratislava SPN.
-
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika, Portál, Praha, 2001.
-
HEJNÝ, M., STEHLÍKOVÁ, N. Číselné představy dětí, UK Praha, 1999.
-
KOPKA, J.:. Hrozny problémů ve školské matematice. 1999, UJEP Ústí nad Labem.
-
KOPKA, J.:. Výzkumný přístup při výuce matematiky. 2004, UJEP Ústí nad Labem.
-
Polák, Josef. Didaktika matematiky. Jak učit matematiku. 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
|