Předmět: Úvod do digitálního zpracování zvuku

» Seznam fakult » PRF » KI
Název předmětu Úvod do digitálního zpracování zvuku
Kód předmětu KI/DZZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Burle Jan, Ing. PhD
Obsah předmětu
1. Vlnová podstata zvuku. Analogový vs. digitální zvukový záznam, D/A a A/D konverze, vzorkování a kvantizace. Zvukový důsledek aliasingu, denormalizovaná čísla (denorms), limitace (tvrdé zkreslení). Časový posun (delay), škálování (násobení) a kombinace (součet) zvuků. - Software: Audacity, Python + knihovny (numpy, librosa) 2. Lidské ucho, sluch a vnímání zvuku (psychoakustika). Časová a frekvenční doména zvukového signálu. Amplituda a kmitočet, lineární a logaritmická škála, decibel. Spektrogram zvukového signálu. Hudební a nehudební zvuky (tóny, šumy a hluky). Sinusové vlny, harmonické (měkké) zkreslení, harmonická řada svrchních (alikvotních) tónů. - Software: Python, Sonic Visualiser 3. Syntéza zvuku. Jednotkové generátory: oscilátory (sinus, obdélník, trojúhelník, pila), generátory obálek (ADSR), filtry, ekvalizátory. Základní metody syntézy zvuku: aditivní, subtraktivní, modulační, vzorkování (sampling). Generátory šumu. Syntezátory, Moog, Theremin. - Software: Pure Data, Max/MSP 4. Analýza zvuku. Krátkodobá Fourierova transformace (STFT), okénkování signálu, interpretace spektrogramů. Ztrátová a bezztrátová komprese zvuku, specifika MP3 komprese. - Software: Sonic Visualiser, Python 5. Web Audio (HTML5, audio DSP v prohlížeči). - Software: HTML, JavaScript/TypeScript 6. Záznam zvuku. Mikrofony, jejich druhy a charakteristiky. Stereofonie, binaurální zvuk, prostorový (surround) zvuk, ambisonie. Historie nahrávacích a reprodukčních technologií. 7. Hudební zvuk. Tóny, výška tónu (pitch), hudební intervaly, dělení oktávy, akordy, harmonie, rytmus. Hudební nástroje a jejich spektrální a časové charakteristiky. Syntéza zvuku hudebních nástrojů. - Software: csound 8. Programování hudby. Syntezátory a sekvencery, MIDI. Software pro hudební aplikace. Hudební rozhraní, elektronické nástroje. Jazyky pro popis hudby. Algoritmická skladba hudby. - Software: SuperCollider 9. Řečový signál. Specifika řečových signálů. Extrakce parametrů (obálka, pitch, formanty, šum). Syntéza řeči. 10. Prostorová akustika. Vnímání prostoru, akustické vlastnosti místností, simulace šíření zvuku. Impulsní odezva, konvoluce, ozvěna a dozvuk. 11. Moderní trendy v digitálním zpracování zvuku 1 (AI a strojové učení). 12. Moderní trendy v digitálním zpracování zvuku 2 (sound design) 13. Aktuální témata.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studenty do základů digitálního zpracování zvuku a jeho aplikací. Předmět je zaměřen na poskytnutí širšího přehledu v oboru. Vybrané teoretické základy jsou bezprostředně prakticky aplikovány, a to v jazyce Python, JavaScript a ve specializovaných programech na zpracování zvuku. Předmět se mimo jiné zabývá také vnímáním zvuku a generováním hudebního zvukového signálu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
plnění zadaných úkolů k probírané látce, seminární projekt nebo rešerše a jejich prezentace během závěrečného kolokvia
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr