Vyučující
|
-
Bláha Jan Daniel, doc. PhDr. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Sociální komunikace - základní vymezení. 2. Verbální sdělení, analýza slovní komunikace. 3. Kooperační princip, zdvořilostní princip, politická a genderová korektnost. 4. Neverbální komunikace, řeč těla. 5. Osobnost člověka a jeho já v komunikaci. 6. Komunikace s veřejností a s médii. 7. Komunikace v malých skupinách. 8. Týmová komunikace. 9. Vedení porad. 10. Přijímací pohovory, výběrová řízení. 11. Argumentace. 12. Krizová komunikace. 13. Interkulturní komunikace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Posláním kurzu je představit studentům specifické rysy sociální komunikace, a to jak v kontextu šířeji definované mezilidské interakce, tak v kontextu pragmaticky chápané komunikační úspěšnosti konkrétního a osobnostně modelovatelného účastníka komunikačního spojení. Cílem výuky je vybavit studenty takovými znalostmi týkajícími se interpersonálního kontaktu, které jsou nezbytné k dosažení komunikační úspěšnosti či k analýze příčin komunikačního neúspěchu v určitém komunikačním kontextu. Výuka se dále zaměřuje na vybudování komunikační kompetence, která studentovi umožní nejen přípravu a realizaci kontextově a žánrově adekvátních komunikátů jak v oblasti komunikace psané, tak mluvené, ale i adekvátní reakci na řečové chování komunikačního partnera. Předmětem analýz a nácviku je mluvený i psaný projev, komunikace s klientem, s dodavatelem, s médii, komunikace krizová, prezentace, přijímací pohovory a výběrová řízení atd. Ve výuce jsou představovány postupy modelování a formování meziskupinové komunikace (spolupráce mezi firmami, úřady, prezentace na veletrzích a výstavách). Ke konkrétním výstupům patří dále osvojení komunikačních strategií umožňujících správné nastavení skupinové i interpersonální komunikace na pracovišti, v pracovním okolí, v úřadu, ve firmě (postupy vedení pracovních porad, jednání s nadřízenými a podřízenými, řešení konfliktů, vyjednávání atd.). Komunikační postupy, textové typy a vzorce, komunikační situace a role jsou definovány nejen v kontextu české jazykové situace, ale i s přihlédnutím k principům komunikace interkulturní.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
BILINSKI, W., 2011. Velká kniha rétoriky: jak s jistotou a přesvědčivě vystupovat při každé příležitosti. 1. vyd. Praha: Grada, 214 s..
-
CIMBÁLNÍKOVÁ, Lenka. Manažerské dovednosti I. Olomouc, UPOL 2009, ISBN 978-80-244-2281-7..
-
DEVITO, Joseph. A. Základy mezilidské komunikace. 6. vydání, Praha, Grada 2008, ISBN 978-80-247-2018-0..
-
GRUBER, D., 2011. Zlatá kniha komunikace. Vyd. 4., dopl. [Ostrava]: Gruber - TDP, 280 s..
-
Mikuláštík, M. Komunikační dovednosti v praxi. Gada Praha, 2003. Praha: Grada, 2010.
-
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace.. Praha: Grada, 2009.
-
SVOBODOVÁ, J. et al., 2011. Fenomén spisovnosti v současné české jazykové situaci. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, s. 59-62..
-
THIELE, A., 2010. Jak na "špinavé" triky a útoky v komunikaci: úspěšná argumentace ve stresu. 1. vyd. Praha: Grada, s. 31-132..
|