Vyučující
|
-
Kučerová Silvie Rita, RNDr. Ph.D.
-
Bobr Ladislav, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Geografické prostředí a myšlení, postavení socioekonomické geografie v systému věd. 2. Datová základna jako nezbytný předpoklad pro výzkum, data primární, sekundární, přístupy geografické, urbanistické, ekonomické a sociologické. 3. Homogenita a heterogenita, územní diferenciace v socioekonomické sféře, principy vymezování regionů. 4. Hierarchie v geografickém výzkumu, region a lokalita, administrativní členění. 5. Význam polohy v socioekonomickém vývoji, exponovanost a perifernost (marginalita), proměna v čase. 6. Sociogeografický výzkum v Česku a Ústeckém kraji, přehled jejich zaměření obsahového a oborového, analýza vybraných (modelových) projektů. 7. Ukazatele hodnocení socioekonomické úrovně (vyspělosti), zajištění srovnatelnosti obsahové, územní a časové, detail vs. generalizace, mezinárodní srovnání. 8. Základní klasifikace regionů (území, lokalit) podle dosažené úrovně na vyspělé a zaostávající: příčiny, atributy, usměrnění vývoje, perspektiva. 9. Zohlednění polohy při územní diferenciaci vyúsťující se stanovení regionů (území, lokalit) exponovaných a periferních: příčiny, atributy, usměrnění vývoje, perspektiva. 10. Specifika strukturálně postižených regionů (území, lokalit): příčiny, atributy, usměrnění vývoje. 11. Obyvatelstvo, lidské zdroje a osídlení - úloha v regionálním a lokálním rozvoji, rozsah, struktura, vývoj, vazba na ekonomiku a komplexní rozvoj. 12. Ekonomika - úloha v regionálním a lokálním rozvoji, rozsah, struktura, vývoj, vazba na lidské zdroje. 13. Komplexní rozvoj - syntéza dílčích bloků (lidské zdroje a ekonomika), regionální politika a územní plánování, investice a opatření, aktéři, dokumenty.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Záměrem kurzu je prohloubit sociogeografické (socioekonomické) poznávání na základě studia modelového regionu či lokality především na území Ústeckého kraje ve vazbě na vědecko-výzkumné aktivity pracoviště. Tematické zaměření bude odvislé od řešených projektů, lze ovšem předpokládat orientaci na územní diferenciaci (oblasti vyspělé, zaostávající atd.), význam polohy (exponované, periferní, dostupnost), restrukturalizaci ekonomiky (např. nezaměstnanost, výrobní zóny), funkční využití území (vhodnost, únosnost apod.), životní styl, životní úroveň. Kurz je členěn na část všeobecnou, společně koncipovanou a kontaktní formou zajišťovanou, a konkrétní, řešenou individuálně a distančně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
GIDDENS, A. Sociologie. Praha, Argo, 595 s.. 1999.
-
HAMPL, M., a kol. Geografická organizace společnosti a transformační procesy v České republice. PF UK, Praha,394 s.. 1997.
-
HAMPL, Martin a kol. Regionální vývoj: specifika české transformace, evropská integrace a obecná teorie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta,2001. 328 s. ISBN 978809026866..
-
KOPP, Jan. Úvod do regionálního výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2001. ISBN 80-7082-762-9..
-
SHEPPARD, E., McMASTER, R. B., (eds.), 2004. Scale and Geographic Inquiry: Nature, Society, and Method. Blackwell, Oxford, 272 s..
-
ZICH, F., 2004. Úvod do sociologického výzkumu. VŠFS, Praha, 116 s..
|