Vyučující
|
-
Šmíd Ondřej, Mgr.
-
Matějček Tomáš, RNDr. Ph.D.
-
Bobr Ladislav, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy v ekologii, funkce ekosystému. Interakce člověka a přírody. Ekosystémy přírodní krajiny. Ekosystémy polopřirozené a kulturní krajiny. 2. Země jako systém. Podmínky života na Zemi. Vliv člověka na atmosféru. Znečištění ovzduší. Globální klimaticky změny. Narušení ozonové vrstvy. Vodní zdroje na Zemi. Vliv člověka na vodu. 3. Vliv člověka na horninové prostředí a půdu. Biodiverzita a její ohrožení. Geneticky modifikované organismy 4. Zdroje surovin a energie. Obnovitelné a neobnovitelné zdroje. Odpady. Hospodaření s odpady. 5. Přirozená a umělá radioaktivita. Hluk. Elektromagnetický smog. 6. Kvalita místa a její hodnocení. Objektivně a subjektivně vnímané aspekty kvality místa. Environmentální problémy socioekonomické povahy. 7. Filosofické aspekty ochrany přírody a životního prostředí. Environmentální výchova. 8. Základní terminologie, literatura, zdroje. Vznik a vývoj ekologického myšlení a přístupů. Trvale udržitelný rozvoj. 9. Udržitelný rozvoj a jeho ekologický pilíř. 10. Udržitelný rozvoj a jeho sociální pilíř. 11. Udržitelný rozvoj a jeho ekonomický pilíř. 12. Významné body v přístupech k ochraně přírody (mezinárodní konference a úmluvy). Organizační a institucionální zajištění udržitelného rozvoje. 13. Udržitelný rozvoj na lokální - regionální - globální úrovni. Udržitelný rozvoj v domácnosti. 14. Indikátory udržitelného rozvoje (obecně a příklady).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Kurz je věnován základním ekologickým principům, rozebírány jsou funkce ekosystému a krajiny, vzájemný vztah člověka a přírodnímu prostředí, vliv lidské činnosti na přírodní ekosystémy. Rozebírány jsou hlavní environmentální problémy a možnosti jejich řešení, včetně regionálních souvislostí. V druhé části kurzu je pozornost věnována udržitelnému rozvoji. Přednášková část bude objasňovat teoretický základ (vývoj myšlenky trvale udržitelného rozvoje, základní myšlenky, pojmy a aplikace). Mezi zásadní patří významový posun: ekologické - environmentální - trvale udržitelné. Studenti budou vedeni k užívání kritického myšlení a reflexe jako nezbytné podmínky konkrétních akcí pro udržitelný rozvoj. V seminářích bude hrát významnou roli práce s literaturou, interpretace článků z odborných periodik (včetně zahraničních) a diskuse nad jejich obsahem.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
- zápočtový test, ústní zkouška, aktivní účast na seminářích (docházka minimálně 75 %)
|
Doporučená literatura
|
-
Agenda 21 (Příloha II dokumentu "Report of the UN CED", Rio de Janeiro. 1992..
-
ČERVINKA, P. Životní prostředí České republiky. Karolinum, Prah, 102 s.. 1999.
-
MEADOWS, D. H., MEADOWS, D. L., RANDERS, J., BEHRENZ, W. W. Překročení mezí. Argo, Praha, 1995. 318 s..
-
MEADOWS, D. H., MEADOWS, D.L., RANDERS, J., BEHRENS, W. W. The Limits to Growth. 1972.
-
MOLDAN, B. Životní prostředí - globální perspektiva. Karolinum, Praha, 111 s.. 1994.
|