Vyučující
|
-
Kučerová Silvie Rita, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Význam geografického poznání, postavení zeměpisu/geografie ve škole. 2. Základní koncepty v geografii. 3. Cíle v geografickém vzdělávání, jejich formulace. 4. Geografické minimum, geografická gramotnost. 5. Geografické otázky, jejich formulace. 6. Výukové metody a organizační formy. 7. Vyučování geografie (modelová vyučovací hodina). 8. Vyučování geografie (modelová vyučovací hodina). 9. Vyučování geografie (modelová vyučovací hodina). 10. Vyučování geografie (modelová vyučovací hodina). 11. Evaluace v geografickém vzdělávání - písemné testování. 12. Evaluace v geografickém vzdělávání - ústní forma. 13. Evaluace v geografickém vzdělávání - další formy testování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je ukázat účastníkům relevanci geografického poznání a vzdělávání pro řešení problémů současného světa. Dopomoci jim k formulaci a uvědomění si cílů výuky geografie/zeměpisu, geografického minima předávaného poznání a definování základních konceptů v geografii (jakými jsou prostor, místo, měřítko, prostředí, region). Důraz je kladen na praktické prokázání osvojených dovedností. Účastníci se učí klást (si) geografické otázky. Každý účastník kurzu si vyzkouší didakticky správné vedení ukázky výuky geografického tématu a následně se učí formulovat způsoby, kterými lze ověřit osvojení učiva žáky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
- průběžné úkoly zadávané v rámci cvičení a řešené přímo ve výukové jednotce - příprava vlastních didaktických materiálů k výuce - odvedení ukázky vyučovací hodiny zeměpisu (mikrovyučování) - ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
BYČKOVSKÝ, P., KOTÁSEK J. Nová teorie klasifikování kognitivních cílů ve vzdělávání: Revize Bloomovy taxonomie. Pedagogika, 2004, 54, 227-242. .
-
JANČAŘÍKOVÁ, K. a kol. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání: metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy. Praha. 2022.
-
MARADA, M. a kol. Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika. Praha, Brno. 2017.
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha. 2013.
|