Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Úvodní hodina - úvod do kurzu; seznámení s požadavky na splnění předmětu, doporučenou literaturou, informačními zdroji, apod. Úvod do problematiky - základní seznámení s pojmy; definice krajiny; rozdíly mezi přírodní a kulturní krajinou; krajina jako mezioborové téma Geografický výzkum krajiny - klasifikace přístupů; krajina v regionální, historické a kulturní geografii; vybrané přístupy ke studiu krajiny a příklady jejich užití Utváření a změny krajiny - "hybné síly" a aktéři krajinných změn (urbanizace, industrializace a další procesy a mechanizmy změn); vývoj intenzity krajinných změn Kultura a krajina - kultura v krajině a krajina v kultuře; vymezení kulturní krajiny, její význam, proces utváření; záměrné vytváření symbolické krajiny (zahrady, parky, dominanty, místa paměti) Ochrana krajiny - Evropská úmluva o krajině; ochrana, management a plánování; legislativní rámec ochrany krajiny v Česku; tradiční ochrana krajiny (památková péče a ochrana přírody) Krajina jako dědictví - vymezení dědictví; proces utváření dědictví, formy prezentace a ochrany; krajina a (regionální) identita, krajina jako regionální produkt; regionální symbolika; prezentace krajiny a dědictví; aktéři utváření a ochrany krajinného dědictví Specifické krajiny a jejich dědictví - krajina industriální, postindustriální, montánní, sídelní, zemědělská atd. Exkurze - jednodenní exkurze po okolí Ústí nad Labem, praktické seznámení a diskuze nad vybranými příklady kulturní krajiny, jejími proměnami a ochranou
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
V průběhu kurzu se studenti seznámí s problematikou studia krajiny, hlavními směry výzkumů ve světě a v Česku. Důraz je kladen především na souvislost s regionální, historickou a kulturní geografií a vztahy mezi nimi. Podrobněji jsou představeny vybrané přístupy ke studiu krajiny, procesy utváření kulturní krajiny, jsou vyzdviženy klíčové fáze a hlavní politické, socioekonomické a kulturní procesy a faktory působící na její změnu s důrazem na 20. století. Pozornost je věnována seznámení s dědictvím krajiny, jeho utváření, významu, ochraně, prezentaci a managementu. Předmět je složen z několika tematických bloků. Klade důraz na schopnosti posluchače zapojit se do diskuse, plnění dílčích úkolů a jejich prezentace, seznámení se s relevantní literaturou. V rámci výuky se též uskuteční jednodenní exkurze.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
- docházka 75% (povinná účast na exkurzi) - příprava na hodinu - aktivní účast na seminářích, zapojování do diskuze nad vybranou problematikou
|
Doporučená literatura
|
-
Kolejka, J., a kol. Krajina česka a Slovenska v současném výzkumu. Brno, 2011. 342 s..
-
Kučera, Z. 2009. Krajina jako dědictví. In: Heřmanová, E.; Chromý, P. a kol.: Kulturní regiony a geografie kultury. ASPI, a. s. - Wolters Kluwer, Praha, s. 156-180..
-
Sádlo, J., Storch, D. (2000):. Biologie krajiny: biotopy České republiky. Vesmír, Praha, 94 s..
|