|
Vyučující
|
-
Bláha Jan Daniel, doc. PhDr. RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Mapa jako obraz světa - teorie obrazu,2. Mapa jako text - kartografická sémiologie,3. Mapa jako prostředek komunikace - teorie komunikace,4. Mapa jako projev kultury a člověka - kulturní, sociální a psychologické aspekty kartografické tvorby,5. Mapa jako umělecké dílo - vztah umění a kartografie, umělecká kartografie, kreativita,6. Mapa jako předmět hodnocení - metody hodnocení kartografických děl.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Předmětem kurzu jsou interdisciplinární přístupy ke kartografické tvorbě. Pozornost je přitom zaměřena především na humanitní disciplíny (sociologie, psychologie a kulturní antropologie) a humanistickou perspektivu kartografie. Kurz řeší otázku mapy jako jednoho z obrazů světa kolem nás a věnuje se problematice mentálního mapování. V neposlední řadě jsou řešeny obecné otázky hodnocení kartografické tvorby. V rámci seminářů studenti aplikují probírané přístupy a metody v rámci praktických úloh.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast v seminářích (docházka) - 50 % Zpracování praktických úloh - 50 %
|
|
Doporučená literatura
|
-
Aumont, J. Obraz. Praha, 2005. ISBN 80-7331-045-7.
-
Bertin, J. Semiology of graphics: diagrams, networks, maps. Redlands: ESRI Press, 2011.
-
Čapek, R. a kol. Geografická kartografie. Praha. 1992.
-
Keates, J.S. Understanding Maps. Harlow: Longman c1996.
-
MacEachren, A. M. How maps work: representation, visualization and design. New York: Guildorf press, 2004.
-
Robinson, A. H. Elements of Cartography. John Wiley a Sons, Inc, 1995.
-
Slocum, T. A. Thematic cartography and geographic visualization. Upper Saddle River, NJ, 2005.
|