1. Pedagogická evaluace výuky Vymezení základních pojmů - pedagogická evaluace a hodnocení, vymezení pojmu kurikulum, problematika evaluačních standardů (evaluační kritérium), role hodnocení v procesu výuky, problémy školního hodnocení žáků, současné trendy v hodnocení žáků 2. Evaluace vzdělávacích výsledků žáků základních škol v České republice Historický vývoj, české projekty realizované po listopadu 1989, evaluace vzdělávacích výsledků českých žáků v mezinárodních projektech (ukázky úloh z mezinárodních výzkumů TIMSS, PISA), pojetí přírodovědné gramotnosti, indikátory ve vzdělávání, hodnocení klíčových kompetencí 3. Legislativní podmínky k zajišťování kvality, monitorování a hodnocení vzdělávání Bílá kniha, Školský zákon, Rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací program, Rámcový projekt monitorování a hodnocení vzdělávání - komplexní systém evaluace (na úrovni žáka, školy, hodnocení a porovnávání celého vzdělávacího systému) 4. Dovednosti žáků ve výuce fyziky Kompetence, vědomosti, návyky a dovednosti, třídění dovedností, přehled dovedností ve výuce fyziky, osvojování dovedností 5. Úvod do pedagogického výzkumu Základy statistiky. Metody pedagogického výzkumu (vytyčení výzkumného úkolu, formulace hypotézy a její ověření). 6. Diagnostické nástroje pro zjišťování výsledků výuky Pedagogická diagnostika, přehled diagnostických metod a nástrojů (ústní zkouška, písemná zkouška, didaktický test, experimentální zkouška, analýza výsledků činnosti žáka, pozorování žáka, rozhovor, dotazník, anamnéza), hodnocení a klasifikace, diagnostika a vzdělávací standardy pro fyziku 7. Diagnostika dovedností žáků ve výuce fyziky Metody a nástroje diagnostiky dovedností, proces osvojování dovedností, úroveň dovedností, dovednostní struktury, klasifikace výukových cílů (Bloomova a Niemierkova taxonomie) 8. Tvorba didaktického testu Druhy didaktických testů, vlastnosti testu (validita a reliabilita testu), plánování didaktického testu (specifikační tabulka) Navrhování testových úloh (otevřené široké úlohy, úlohy se stručnou odpovědí, úlohy s výběrem odpovědi, úlohy dichotomické, přiřazovací a uspořádací), položková analýza (obtížnost a citlivost úlohy), tvorba banky úloh Sestavení a zadávání testu, standardizace didaktického testu, příklady testů a jejich použití
|