Předmět: Didaktika fyziky II - ZŠ

» Seznam fakult » PRF » KFY
Název předmětu Didaktika fyziky II - ZŠ
Kód předmětu KFY/P831
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hejnová Eva, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Otázky a jejich význam ve výuce fyziky. Formulace otázek a strukturování souboru otázek. Vedení poznávacího procesu otázkami. Otázky žákovské. Výcvik žáků v kladení otázek. 2. Fyzikální úlohy a jejich třídění. Metody řešení fyzikálních úloh. Etapy řešení úloh. 3. Netradiční úlohy (úlohy typu PISA). Fyzikální olympiáda. 4. Výsledky výuky fyziky a jejich hodnocení. Klasifikace. 5. Ústní a písemná zkouška. Didaktické testy. 6. Experimentální zkouška. 7. Vizuální pomůcky ve výuce fyziky. Didaktické zásady ve výuce fyziky. Princip názornosti a jeho uplatňování ve výuce fyziky. 8. Význam matematického vyjadřování fyzikálních závislostí. Rozvíjení matematického vyjadřování fyzikálních závislostí. 9. Postupy ve vyvozování při vyučování fyzice (indukce, dedukce, idealizace, abstrakce, generalizace, analogie). 10. Instruktáž před pedagogickou praxí.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Kurz má připravit příštího učitele pro jeho činnost ve vlastní výuce fyziky. Přednášky a semináře jsou úzce vázány na praktikum školních pokusů. Obsah disciplíny předpokládá dobrý vědomostní základ z odborné fyziky. Kurz se je zaměřen na problematiku kladení otázek, klasifikací fyzikálních úloh a jejich využitím ve výuce fyziky a problematikou hodnocení vzdělávacích výsledků žáků.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Bohuněk, J., Hejnová, E. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha, 2005.
  • Bohuněk, J. Sbírka úloh z fyziky 1., 2., 3. díl. Praha.
  • Fenclová, J. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky. SPN, Praha, 1984.
  • Jáchim, F., Tesař, J. Sbírka úloh z fyziky. 2004.
  • Janás, J., Trna, J. Konkrétní didaktika fyziky I.. Brno, 1999.
  • Janás, J., Trna, J. Konkrétní didaktika fyziky II.. Brno, 2005.
  • Kašpar, E. a kol. Didaktika fyziky. Praha, 1978.
  • Kašpar, E. a kol. Problémové vyučování a problémové úkoly ve fyzice, Praha, SPN. 1982.
  • Kolektiv autorů. Co by měl žák základní školy umět z fyziky, chemie a přírodopisu, Praha, Pro-metheus. 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr