Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. blok (2 SK + 2 PS)Návaznost fyziky na výuku přírodovědy na 1. stupni ZŠ. Návaznosti a koordinace ostatních výukových předmětů s fyzikou (M, Ch, Bi a ostatní předměty), mezipředmětové vztahy. Projektové a skupinové vyučování ve fyzice.Využití ICT ve výuce fyziky. 2. blok (2 SK + 2 PS)Fyzika v systému školství u nás a v zahraničí. Porovnání školských systémů.Učebnice u nás a v zahraničí. Kritéria srovnávání učebnic, alternativní učebnice fyziky. Zahraniční učebnice.Materiální prostředky výuky fyziky. Fyzikální učebna a kabinet. Materiální zajištění výuky ve fyzice (prostory, pomůcky a materiál, údržba, skladování, odpisy). Aktualizace výuky ve fyzice, oživení a rozšíření výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Kurz má připravit příštího učitele pro jeho činnost ve vlastní výuce fyziky. Přednášky a semináře jsou úzce vázány na praktikum školních pokusů. Obsah disciplíny předpokládá dobrý vědomostní základ z odborné fyziky. Vychází z výchovných a vzdělávacích cílů předmětu fyzika, zabývá se mezipředmětovými vazbami, skupinovým a projektovým vyučováním, využíváním prostředků ICT ve fyzice, výukou fyziky v zahraničních školských systémech, materiálním zajištěním výuky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Kurz bude uzavřen zápočtem a zkouškou. Zápočet bude udělen na základě vypracování seminární práce. Téma seminární práce bude vybráno po dohodě vyučujícího a studenta se zahrnutím zkušeností ze souvislých pedagogických praxí. Podkladem bude didaktická literatura tuzemská, případně i zahraniční, která je dostupná z internetových databází, případně z knihovních zdrojů. Zkouška se bude skládat ze tří částí ? mikrovýstupu studenta s předvedením pokusu k vybranému tématu v délce cca 15 min, vzorového vyřešení příkladu v rozsahu učiva střední školy a zodpovězení teoretické otázky z oblasti didaktiky fyziky.
|
Doporučená literatura
|
-
Janás, J., Trna, J. Konkrétní didaktika fyziky I.. Brno, 1999.
-
Janás, J., Trna, J. Konkrétní didaktika fyziky II.. Brno, 2005.
-
Kašpar, E. a kol. Didaktika fyziky. Praha, 1978.
-
Svoboda, E., Kolářová, R. . Didaktika fyziky základní a střední školy: vybrané kapitoly. Praha, 2006.
|