Předmět: Úvod do edukometrie

» Seznam fakult » PRF » KFY
Název předmětu Úvod do edukometrie
Kód předmětu KFY/K834
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hejnová Eva, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogická evaluace výuky Vymezení základních pojmů ? pedagogická evaluace a hodnocení, vymezení pojmu kurikulum, problematika evaluačních standardů (evaluační kritérium), role hodnocení v procesu výuky, problémy školního hodnocení žáků, současné trendy v hodnocení žáků. 2. Evaluace vzdělávacích výsledků žáků základních škol v České republice Historický vývoj, české projekty realizované po listopadu 1989, evaluace vzdělávacích výsledků českých žáků v mezinárodních projektech (ukázky úloh z mezinárodních výzkumů TIMSS, PISA), pojetí přírodovědné gramotnosti, indikátory ve vzdělávání, hodnocení klíčových kompetencí. 3. Legislativní podmínky k zajišťování kvality, monitorování a hodnocení vzdělávání Bílá kniha, Školský zákon, Rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací program, Rámcový projekt monitorování a hodnocení vzdělávání ? komplexní systém evaluace (na úrovni žáka, školy, hodnocení a porovnávání celého vzdělávacího systému). 4. Diagnostické nástroje pro zjišťování výsledků výuky Pedagogická diagnostika, přehled diagnostických metod a nástrojů (ústní zkouška, písemná zkouška, didaktický test, experimentální zkouška, analýza výsledků činnosti žáka, pozorování žáka, rozhovor, dotazník, anamnéza), hodnocení a klasifikace, diagnostika a vzdělávací standardy pro fyziku. 5. Tvorba didaktického testu Druhy didaktických testů, vlastnosti testu (validita a reliabilita testu), plánování didaktického testu (specifikační tabulka). Navrhování testových úloh (otevřené široké úlohy, úlohy se stručnou odpovědí, úlohy s výběrem odpovědi, úlohy dichotomické, přiřazovací a uspořádací), položková analýza (obtížnost a citlivost úlohy), tvorba banky úloh. Sestavení a zadávání testu, standardizace didaktického testu, příklady testů a jejich použití. 6. Dovednosti ve výuce fyziky a jejich diagnostika Kompetence, vědomosti, návyky a dovednosti, třídění dovedností, přehled dovedností ve výuce fyziky, osvojování dovedností. Metody a nástroje diagnostiky dovedností, proces osvojování dovedností, úroveň dovedností, dovednostní struktury, klasifikace výukových cílů (Bloomova a Niemierkova taxonomie). 7. Úvod do pedagogického výzkumu Základy statistiky. Metody pedagogického výzkumu (vytyčení výzkumného úkolu, formulace hypotézy a její ověření).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Studenti se seznámí se základními pojmy pedagogické evaluace, s pojetím přírodovědné gramotnosti a hodnocením klíčových dovedností. Studenti získají potřebný přehled o základních diagnostických nástrojích pro zjišťování výsledků výuky. Důležitou součástí kurzu jsou také základy statistiky, kterou studenti využijí při sestavování a vyhodnocování různých druhů zkoušek.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Chráska M. Didaktické testy. Brno, 1999.
  • Slavík J. Hodnocení v současné škole. Praha, 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr