Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Otázky a jejich význam ve výuce fyziky. Formulace otázek a strukturování souboru otázek. Výcvik žáků v kladení otázek. 2. Fyzikální úlohy a jejich třídění. 3. Metody řešení fyzikálních úloh. Etapy řešení úloh. 4. Netradiční úlohy (např. úlohy typu PISA). Fyzikální olympiáda. 5. Výsledky výuky fyziky a jejich hodnocení. Klasifikace. 6. Ústní a písemná zkouška. Didaktické testy. 7. Experimentální zkouška. 8. Vizuální pomůcky ve výuce fyziky. Didaktické zásady ve výuce fyziky. Princip názornosti a jeho uplatňování ve výuce fyziky. 9. Postupy ve vyvozování při vyučování fyzice (indukce, dedukce, idealizace, abstrakce, generalizace, analogie).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Kurz má připravit příštího učitele pro jeho činnost ve vlastní výuce fyziky. Přednášky a semináře jsou úzce vázány na praktikum školních pokusů. Obsah disciplíny předpokládá dobrý vědomostní základ z odborné fyziky. Kurz se je zaměřen na problematiku kladení otázek, klasifikací fyzikálních úloh a jejich využitím ve výuce fyziky a problematikou hodnocení vzdělávacích výsledků žáků.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Kurz bude uzavřen zápočtem. Zápočet bude udělen na základě vypracování seminární práce. Téma seminární práce bude vybráno po dohodě vyučujícího a studenta. Charakter seminární práce bude rešeršní se zahrnutím vlastních zkušeností z náslechů a přímé výuky ve škole, podkladem bude didaktická literatura tuzemská, případně i zahraniční, která je dostupná z internetových databází, případně z knihovních zdrojů.
|
Doporučená literatura
|
-
Kašpar, E. a kol. Didaktika fyziky. Praha, 1978.
|