1. Úvod do předmětu. Přehled doporučené literatury. Aktuální problémy výuky fyziky na zákládních školách a víceletých gymnáziích. 2. Pojetí didaktiky fyziky. Vymezení disciplíny a základní problémové oblasti didaktiky fyziky. 3. Základní pedagogické dokumenty ve výuce fyziky (Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací programy). 4. Cíle školské fyziky na 2. stupni ZŠ. Taxonomie výchovných a vzdělávacích cílů. 5. Pojetí a obsah přírodovědné gramotnosti. 6. Fyzikální pojmy a jejich klasifikace. 7. Definice fyzikálních pojmů. Postup při vytváření konkrétních fyzikálních objektů. 8. Fyzikální veličiny. Přírodní zákonitosti a fyzikální zákony, principy. 9. Didaktická analýza učiva. 10. Organizační formy a metody ve vyučování fyzice. 11. Postup při připravování vyučovací hodiny, typy a struktura vyučovacích hodin. Výukové cíle, jejich stanovení a formulace. 12. Modely a modelování ve fyzice. 13. Experiment ve výuce fyziky - klasifikace experimentů 14. Metodika provádění pokusů (demonstrační, frontální, domácí pokus, laboratorní práce)
|
-
Fenclová, J. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky. SPN, Praha, 1984.
-
Janás, J., Trna, J. Konkrétní didaktika fyziky I. Brno, 1999.
-
Janás, J., Trna, J. Konkrétní didaktika fyziky II. Brno, 2005.
-
Kašpar, E. a kol. Didaktika fyziky. Praha, 1978.
-
Kolektiv autorů. Co by měl žák základní školy umět z fyziky, chemie a přírodopisu, Praha, Pro-metheus. 1998.
-
Vachek,J.,Lepil,O. Modelování a modely ve vyučování fyzice, Praha, SPN. Praha, 1980.
|