Vyučující
|
-
Posel Zbyšek, doc. RNDr. Ph.D.
-
Škvor Jiří, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní informace k předmětu, podmínky, pravidla. Úvod do počítačové fyziky a modelování. 2. Generátory náhodných čísel. Testování a implementace. 3. Stochastické modelování - metoda Monte Carlo. Úvod a řešení základních úloh. 4. Stochastické modely. Isingův model a Hard disk model. 5. Implementace stochastických modelů. 6. Deterministické modelování - metoda molekulární dynamiky, numerické řešení. 7. Deterministický model - modelování pohybu, srážky, vliv prostředí. 8. Implementace molekulární dynamiky na problém mnoha těles. 9. Spojité modelování - řešení obyčejných diferenciálních rovnic. 10. Spojitý model - populační a jiné modely, řešení pomocí stávajícího software (Matlab, Maple). 11. Analýza systémů pomocí metod počítačové geometrie, klastrové analýzy a teorie perkolace. 12. Implementace vybraných metod analýzy na data získaná ze stochastických, deterministických a spojitých modelů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Studenti se během kurzu seznámí se základním konceptem počítačového modelování (tvorba modelu, statistické vyhodnocení výsledků atd.) a s jeho základními metodami (Monte Carlo nebo molekulární dynamika aj.). Při řešení typových úloh budou studenti aplikovat znalosti z informatiky na problémy z oblasti počítačové fyziky a modelování.
|
Předpoklady
|
Výhodou je absolvování některého z kurzů programování nebo předmětu KI/MAI Matematika pro informatiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
Dušek F. Matlab a Simulink-úvod do používání. Univerzita Pardubice, 2002. ISBN 80-7194-475-0..
-
Hlavač V., Sedláček M. Zpracování signálů a obrazů. Praha: ČVUT, 2007. ISBN 978-80-01-03110-0..
-
Hrach R. Počítačová fyzika II. Ústí nad Labem, 2003. ISBN 80-7044-522-X.
-
Hrach R. Počítačová fyzika I. Ústí nad Labem, 2003. ISBN 80-7044-521-1.
-
Zaplatílek K., Doňar B. Matlab pro začátečníky. BEN-Technická literatura, Praha, 2003. ISBN 80-7300-095-4..
|