Cílem předmětu je seznámit posluchače s technikou provádění školních experimentů, tj. umožnit jim poznat některé přístroje a pomůcky, jejich složení a funkci. Posluchači se seznamují s didaktickými zásadami realizace demonstračních pokusů a jejich přípravou. Učí se nejen provádět pokusy, pokud jde o jejich technickou stránku, ale seznamují se i s metodikou jejich předvádění. Absolvování předepsaných pokusů by mělo posílit pozitivní vztah k experimentální složce výuky. Stručný orientační obsah jednotlivých seminářů: 1. Bezpečnost práce při provádění experimentů a při práci v učebně fyziky (1/S) 2. Střídavý proud ? vznik, využití, třífázová soustava střídavého proudu (1/S) 3. Rotující soustavy, setrvačníky, pokusy s odstředivým strojem (1/S) 4. Pohyb těles v odporujícím prostředí, aerodynamický tunel, pokusy s přístrojem pro obtékání těles (1/S) 5. Elektronika ? základní vlastnosti polovodičů ? dioda, LED, tranzistor, zapojení tranzistoru (1/S) 6. - 7. Využití počítače ve výuce fyziky ? animace, simulace, videozáznamy (2/S) 8. Počítačem podporovaný experiment I ? první krůčky, seznámení, základní činnosti (1/S) 9. - 10. Počítačem podporovaný experiment II ? adaptace již provedených pokusů. (2/S) 11. - 12. Mikrovýstupy studentů (2/S) 5. Mikrovýstupy studentů ? 1. část 6. Elektronika ? základní vlastnosti polovodičů ? dioda, LED, tranzistor, zapojení tranzistoru 7. Počítačem podporovaný experiment I ? první krůčky, seznámení, základní činnosti 8. Počítačem podporovaný experiment II ? adaptace již provedených pokusů. 9. Mikrovýstupy studentů ? 2. část 10. Opravy příp. doplnění špatně zpracovaných úloh
|
Účastníci provádějí pokročilejší školní fyzikální experimenty, včetně využití ICT a počítačově podporovaných měření, a reflektují jejich přínos pro rozvoj fyzikálních kompetencí žáků (Kompetence 2.1?2.4, 3.1?3.3, 4.1?4.3, 5.1, 6.1?6.2). U kompetence 1.1 se předpokládá její rozvinutí již před vstupem do programu.
|