Seminář má formu laboratorního cvičení, ve kterém studenti provádějí samostatně jednoduché (zejména kvalitativní experimenty), které jim umožňují upevnění a prohloubení znalostí ze základních kurzů fyziky. Stručný orientační obsah jednotlivých seminářů: 1. Bezpečnost práce při provádění experimentů a při práci v učebně fyziky, Kinematika hm. bodu (rovnoměrný přímočarý pohyb, rovnoměrně zrychlený pohyb, rovnoměrný pohyb po kružnici, volný pád) (1 /S) 2. Dynamika hm. bodu (setrvačnost těles, klid a síly v rovnováze, hybnost, impuls síly). Zákon zachování mechanické energie. Tělesa a soustavy hm. bodů (těžiště, moment síly, zákon zachování hybnosti, přímý ráz těles) (1 /S) 3. Mechanika kapalin a plynů (Pascalův zákon, Archimedův zákon pro kapaliny a plyny, proudění tekutin) Teplo, termika (teplota a její měření, teplotní roztažnost těles, vedení tepla) (1 /S) 4. Elektrostatika (elektrický náboj, modelování elektrického pole, kondenzátor) (1 /S) 5. Elektrický proud (Ohmův zákon, práce a výkon elektrického proudu). Vedení elektrického proudu v kapalinách (1 /S) 6. Magnetické pole (modelování magnetického pole, magnetické pole v okolí jednoduchých vodičů)Elektromagnetická indukce (Vznik indukovaného napětí, využití elmag. indukce, transformátor) (1 /S) 7. Optika (světlo a stín, odraz a lom světla, rovinné a kulové zrcadlo) (1 /S) 8. Prezentace studentů (Předvedení a vysvětlení pokusu na vybrané téma) (1 /S) Metody a formy výuky: Metoda výuky: seminář Formy výuky: dialogické metody - řízený rozhovor, diskuze, skupinová práce ? kooperativní učení a týmová práce, e-learning - samostudium s využitím LMS (Moodle)
|
Účastníci samostatně provádějí školní fyzikální pokusy, analyzují jejich didaktický potenciál a navrhují jejich začlenění do výuky s důrazem na bezpečnost a porozumění fyzikálním principům (Kompetence 2.1-2.4, 3.1-3.3, 4.1-4.3, 5.1, 6.1-6.2). (u kompetence 1.1 se předpokládá její rozvinutí již před vstupem do programu)
|