Předmět: Chemie životního prostředí

» Seznam fakult » PRF » KCH
Název předmětu Chemie životního prostředí
Kód předmětu KCH/P591
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nguyen Thi Thu Huong, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Atmosféra " Zemská atmosféra: složení, skleníkové plyny a skleníkový efekt. Globální oteplování. " Stratosféra. Ozón: vznik a stabilita, ozónová vrstva. Katalyzátory rozkladu ozónu: HOx, NOx, ClOx, CFCs, katalytické cykly. Ozónové díry. " Troposféra: chemický a fotochemický smog. Aerosoly: prach, produkty hoření, polyaromatické uhlovodíky (PAHs), organické kondenzované cyklické sloučeniny. " Městské ovzduší a Vzduch v bytě. Atmosférické škodliviny, jejich pohyb a chemické děje v ovzduší. Běžné kontaminanty vnitřního vzduchu: radioaktivita, těkavé organické látky, emise z hoření, prach, suspendované částice. " Metody snižování obsahu škodlivin v ovzduší: provozní zařízení, odsiřování kouřů, denitrifikace spalin, katalyzátory u motorových vozidel, evropské normy. 2. Hydrosféra " Srážky: Chemie deště, sněhu a mlhy. Atmosférická produkce HNO3 a H2SO4, kyselé deště. " Hydrosféra: Koloběh vody. Fyzikální vlastnost - abnormalita vody. Chemické vlastnosti - distribuce látek ve vodním systému - voda jako rozpouštědlo. Acidobazické vlastnosti - fosfáty. Redox vlastnosti: Fe3+/Fe2+, Cr2O7-/Cr3+, Sn4+/Sn2+, redox systémy síry. Plyny ve vodě: O2, CO2. Organické látka ve vodě: huminové látky. Kovy a polokovy ve vodě, komplexace: komplexy cadmium chlorid [CdClx]2-x. " Ekologie hydrosféry. Pitná voda, ohrožení podzemní vody dusičnany, pesticidy, solností a škodlivými látkami ze skládek. Kontaminace povrchové vody fosforečnany: eutrofizace, hypertrofizace. " Prací prostředky: Složky pracích prostředků a jejich účinky. Zátěž pracích prostředků pro ŽP. " Povodně a chemické závody. " Ropné havárie. " Čištění odpadních vod v čistírnách: mechanické a biologické čištění, odstranění dusíku, fosforu, zpracování a zužitkování čistírenského kalu. 3. Pedosféra " Chemismus půdy, chemie v zemědělství: hnojiva a pesticidy a jejich vliv na ŽP. " Chemie pevných odpadů. Odpady: původ a množství, skladování a spalování, odstraňování chlorovaných organických látek. " Polychlorované deriváty dibenzo[1,4]dioxinu (dioxiny). " Těžké-toxické kovy a životní prostředí. " Chemický průmysl a znečištění ŽP v severních Čechách. 4. Biosféra " Specifické mechanismy toxicity (genotoxicita, dioxinová aktivita, estrogenita, oxidativní stres a jiné negenotoxické efekty v buňce). Efekty polutantů na orgánové úrovni a na úrovni organismu. " Vliv xenobiotik na lidský organismus. " Umírání lesů: příčiny a protiopatření. " Teratogeny a karcinogeny, přímé a nepřímé mutageny a karcinogeny, promotery karcinogeneze. Efekty polutantů na populace a společenstva. " Karcinogeny v potravinách a jejich vznik při technologickém zpracování. " Bioindikace, bioakumulace, biokoncentrace. Růst jako indikátor stresu a toxických vlivů. Základní znalost o růstových modelech. Růst pod vlivem toxických látek. " Bioindikátory v monitoringu ŽP. " Rostlinné a mikrobiální degradace kontaminantů ŽP. 5. Analytické metody při stanovení kontaminantů ŽP " Stanovení škodlivin v ovzduší. " Stanovení škodlivin ve vodních tocích. " Stanovení těžkých kovů. 6. Zdroje energie " Vliv radioaktivity na člověka. " Jaderné elektrárny a radioaktivní odpad. " Následky Černobylské havárie. " Alternativní zdroje energie. 7. Otázky životního prostředí a udržitelný rozvoj 8. Výchova k ochraně životního prostředí

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Seminář z předmětu chemie životního prostředí je určena pro posluchače magisterského a bakalářského studia. Vlastní náplň semináře je zaměřena na otázky ekologie atmosféry, hydrosféry, pedosféry a biosféry i úlohy chemie při odstraňování ekologických zátěží. V semináři studenti využijí svých dosavadních znalostí z anorganické chemie, organické chemie, průmyslové chemie, toxikologie a biochemie k vypracování seminární práce, kterou pak budou prezentovat na semináři a diskutovat na dané téma. Studenti se tak naučí samostatně pracovat a obhajovat své práce.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • 1.Loučka T. Chemie životního prostředí. [online].. 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr