Vyučující
|
-
Škoda Jiří, prof. PhDr. Ph.D., MBA
-
Šmídl Milan, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tento předmět zahrnuje jak učivo řadící se do obecné didaktiky chemie, tak i partie, které se počítají do didaktiky chemie speciální. Přednášky jsou určeny posluchačům učitelství chemie pro střední a základní školy. Obsah přednášky navazuje na teoretické znalosti posluchačů jak z oblastí psychologie a pedagogiky, tak i na vědomosti z hlavních chemických disciplin (chemie obecná, anorganická a fyzikální, organická, analytická a biochemie).Cílem těchto přednášek je stmelení znalostí z výše uvedených disciplin tak, aby byli posluchači schopni v souladu se základními didaktickými zásadami kvalitně plnit své profesní určení. Rámcový přehled obsahu přednášek: 1. Didaktika chemie, předmět, pomocné vědy, chemická informatika, struktura.Historický vývoj didaktiky chemie u nás. 2. Postavení chemie na školách dříve a nyní.Obsah výuky chemie na ZŠ a na školách středních. Pedagogické dokumenty. Cíle výuky chemie, mezipředmětové vztahy. RVP, ŠVP. 3. Materiálně technické zázemí výuky chemie. Uspořádání učebních prostor pro chemii a jejich vybavení. 4. Učební pomůcky pro výuku chemie.Přehled, klasifikace a uskladnění hlavních učebních pomůcek, včetně chemikálií. Modelování. 5. Chemický experiment. Jeho klasifikace a pravidla pro provedení demonstračního pokusu. Žákovské pokusy. Využívání multimediálních didaktických prostředků v chemii . 6. Formy vyučování v chemii. Příprava a provedení exkurze. Zájmová činnost v chemii. 7. Vyučovací metody v chemii, jejich charakteristika, přehled. Využívání aktivizujících metod v chemii. Strukturace pojmů. 8. Zjišťování výsledků učebního procesu v chemii. Diagnostické metody použitelné v chemii. 9. Zodpovědnost učitele chemie. Bezpečnost práce v chemii. 10. Didaktika chemického názvosloví. Základy latinského a mezinárodního chemického názvosloví
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Tento předmět zahrnuje jak učivo řadící se do obecné didaktiky chemie, tak i partie, které se počítají do didaktiky chemie speciální. Přednášky jsou určeny posluchačům učitelství chemie pro střední a základní školy. Obsah přednášky navazuje na teoretické znalosti posluchačů jak z oblastí psychologie a pedagogiky, tak i na vědomosti z hlavních chemických disciplin (chemie obecná, anorganická a fyzikální, organická, analytická a biochemie).Cílem těchto přednášek je stmelení znalostí z výše uvedených disciplin tak, aby byli posluchači schopni v souladu se základními didaktickými zásadami kvalitně plnit své profesní určení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KCH/KN10
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
1.Vypracování seminární práce a realizace seminárních výstupů. Seminární výstup (práce) je tvořen ze dvou částí písemné a ústní. V písemné části bude uvedeno teoretické zázemí předváděné problematiky (experimentu, či aktivizující metody), jeho možné nasazení ve vyučovacím procesu, pomůcky a chemikálie a u experimentu i přesný návod nutný k úspěšnému provedení pokusu.Ve druhé části posluchač předvede formou mikrovýstupu daný experiment, či aktivizující metodu na konkrétním učivu z chemie. V úvodu výstupu uvede předpokládané znalosti jež jsou nutné k pochopení předpokládaného 2.Splnění zápočtové písemné práce na předepsaný počet bodů. 3.Vykonání ústní zkoušky podle specifikovaných požadavků
|
Doporučená literatura
|
-
Kolektiv. RVP pro základní a sřední školy.
-
Pachmann, E, Hoffmann. Obecná didaktika chemie. SNP, Praha, 1981.
-
Pachmann,E a kol. Speciální didaktika chemie. Praha, SNP, 1986.
-
Vacík a kol. Přehled středoškolské chemie. SNP Praha, 1990.
|