Cílem cvičení je získání experimentální zručnosti v provádění a seznámení se s průběhem nejčastěji prováděných chemických pokusů na školách základních a středních v oblasti organické chemie, chemie polymerů a biochemie. Uznání příslušné úlohy získá až po prezentaci příslušné práce, při které prokáže, že porozuměl dané úloze, jejímu principu. Předváděnou úlohu didakticky zpracuje (uvede tematický celek, ke kterému se učivo vztahuje, uvede otázky, kterými lze daný experiment didakticky využít). Náplň laboratorních cvičení rozdělených do 6 bloků po dvou hodinách je následující: Blok: Vlastnosti uhlovodíků (alkanů), příprava ethynu (2/S) Blok: Porovnání různé viskozity u alkoholů, výbuch trimethylesteru kyseliny borité, rozlišení methanolu od ethanolu, důkaz halogenů (Beilsteinova zkouška) (2/S) Blok: Příprava esterů, oxidace kyslíkatých derivátů, redukční účinky kyseliny mravenčí (2/S) Blok: Vlastnosti polymerů, příprava syntetické pryskyřice (2/S) Blok: Důkaz a hydrolýza sacharidů, důkazové reakce bílkovin (biuretová a xanthoproteinové reakce), výroba mýdla (klasického, glycerinového) (2/S) Blok:, reakce enzymů (štěpení sacharidů, tuků a bílkovin), izolace DNA z banánu, sublimace kofeinu z kávy a čaje (2/S) Metody a formy výuky: Laboratorní cvičení, instruktáž, diskuze didaktický rozbor a reflexe
|
Účastníci plánují, provádějí a reflektují chemické pokusy z oblasti organické chemie, chemie polymerů a biochemie, a vytvářejí k nim výukové metodiky pro efektivní začlenění do výuky (Kompetence 2.1?2.5, 3.1, 3.3, 4.2, 5.1, 6.1).
|