|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Náplní kurzu je komplexní didaktické zpracování vybraných okruhů učiva chemie na školách základních, středních a gymnáziích. Dochází k propojení teoretických znalostí posluchačů z oblasti pedagogiky a psychologie a ze stěžejních chemických disciplín (chemie obecná, anorganická, organická, fyzikální, biochemie, analytická chemie). Moderní pojetí didaktiky chemie bude aplikováno se zaměřením na klíčová, kritická a dynamická místa kurikula chemie na ZŠ a SŠ, aplikaci aktivizačních a motivačních metod výuky a popularizaci chemie a zvýšení experimentální vybavenosti studentů učitelství. V rámci kurzu bude věnována pozornost těmto tématům organické chemie a biochemie: Didaktika struktury organických látek a názvosloví organické chemie. (1/S) Didaktika uhlovodíků (alkany, alkeny, alkyny, aromatické uhlovodíky) a zdrojů organických látek (fosilní paliva) (2/S) Didaktika halogenderivátů a dusíkatých uhlovodíků.(1/S) Didaktika kyslíkatých derivátů uhlovodíků (3/S) Didaktika makromolekulárních látek (1/S) Didaktika sacharidů, lipidů, bílkovin, nukleových kyselin a jejich metabolismu (3/S) Didaktika heterocyklických sloučenin, alkaloidů, vitamínů, drog a léčiv (1/S) Metody a formy výuky: Frontální výuka - Výklad, prezentace Dialogické metody - řízený rozhovor, diskuze, Skupinová práce - práce s pracovními listy, aktivní práce s aplikacemi Metody zážitkové pedagogiky
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Účastníci připravují výuku organické chemie a biochemie s využitím moderních didaktických přístupů. Identifikují kritická místa kurikula a navrhují postupy pro jejich překonání (Kompetence 2.1-2.5, 3.1, 3.3, 4.2, 5.1, 6.1-6.2). U kompetence 1.1 se předpokládá její rozvinutí již před vstupem do programu.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zápočet: Závěrečný test a didaktický výstup na vybrané téma
|
|
Doporučená literatura
|
-
BENEŠ, P., HOLADA, K. Antologie reprintovaných článků - didaktika chemie. Praha: SPN, 1982.
-
PACHMANN, E ., HOFMANN,V. Obecná didaktika chemie. Praha: SPN, 1981.
-
PACHMANN, E. a kol. Speciální didaktika chemie. Speciální didaktika chemie, 1986.
|