Předmět: Didaktika chemie III

» Seznam fakult » PRF » KCH
Název předmětu Didaktika chemie III
Kód předmětu KCH/DN325
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmídl Milan, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Náplní kurzu je komplexní didaktické zpracování vybraných okruhů učiva chemie na školách základních, středních a gymnáziích. Dochází k propojení teoretických znalostí posluchačů z oblasti pedagogiky a psychologie a ze stěžejních chemických disciplín (chemie obecná, anorganická, organická, fyzikální, biochemie, analytická chemie). Moderní pojetí didaktiky chemie bude aplikováno se zaměřením na klíčová, kritická a dynamická místa kurikula chemie na ZŠ a SŠ, aplikaci aktivizačních a motivačních metod výuky a popularizaci chemie a zvýšení experimentální vybavenosti studentů učitelství. V rámci kurzu bude věnována pozornost těmto tématům organické chemie a biochemie: Didaktika struktury organických látek a názvosloví organické chemie. (1/S) Didaktika uhlovodíků (alkany, alkeny, alkyny, aromatické uhlovodíky) a zdrojů organických látek (fosilní paliva) (2/S) Didaktika halogenderivátů a dusíkatých uhlovodíků.(1/S) Didaktika kyslíkatých derivátů uhlovodíků (3/S) Didaktika makromolekulárních látek (1/S) Didaktika sacharidů, lipidů, bílkovin, nukleových kyselin a jejich metabolismu (3/S) Didaktika heterocyklických sloučenin, alkaloidů, vitamínů, drog a léčiv (1/S) Metody a formy výuky: Frontální výuka - Výklad, prezentace Dialogické metody - řízený rozhovor, diskuze, Skupinová práce - práce s pracovními listy, aktivní práce s aplikacemi Metody zážitkové pedagogiky

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Účastníci připravují výuku organické chemie a biochemie s využitím moderních didaktických přístupů. Identifikují kritická místa kurikula a navrhují postupy pro jejich překonání (Kompetence 2.1-2.5, 3.1, 3.3, 4.2, 5.1, 6.1-6.2). U kompetence 1.1 se předpokládá její rozvinutí již před vstupem do programu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet: Závěrečný test a didaktický výstup na vybrané téma
Doporučená literatura
  • BENEŠ, P., HOLADA, K. Antologie reprintovaných článků - didaktika chemie. Praha: SPN, 1982.
  • PACHMANN, E ., HOFMANN,V. Obecná didaktika chemie. Praha: SPN, 1981.
  • PACHMANN, E. a kol. Speciální didaktika chemie. Speciální didaktika chemie, 1986.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr