Předmět: Didaktika chemie II

» Seznam fakult » PRF » KCH
Název předmětu Didaktika chemie II
Kód předmětu KCH/DN230
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmídl Milan, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurz je zaměřen na konkrétní aplikaci teoretických znalostí získaných v kurzu Obecná didaktika chemie. Náplní kurzu je komplexní didaktické zpracování vybraných okruhů učiva chemie na školách základních, středních a gymnáziích. Dochází k propojení teoretických znalostí posluchačů z oblasti pedagogiky a psychologie a ze stěžejních chemických disciplín (chemie obecná, anorganická, organická, fyzikální, biochemie, analytická chemie). Moderní pojetí didaktiky chemie bude aplikováno se zaměřením na klíčová, kritická a dynamická místa kurikula chemie na ZŠ a SŠ, aplikaci aktivizačních a motivačních metod výuky a popularizaci chemie a zvýšení experimentální vybavenosti studentů učitelství. V rámci kurzu bude věnována pozornost těmto tématům anorganické chemie: Didaktika vodíku, vody a peroxidu vodíku (1/S) Didaktika p- prvků (vzácné plyny, halogeny, chalkogeny ? O,S) (2/S) Didaktika p- prvků (dusíku, fosforu, uhlíku, křemíku, hliníku a boru) (2/S) Didaktika kovů (vlastnosti, výroba), Beketovova řady kovů (elektrochemie, koroze) a s-prvků (2/S) Didaktika d a f prvků, radioaktivita a jaderné reakce (1/S) Metody a formy výuky: Frontální výuka - Výklad, prezentace Dialogické metody - řízený rozhovor, diskuze, Skupinová práce - práce s pracovními listy, aktivní práce s aplikacemi Metody zážitkové pedagogiky

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Účastníci aplikují teoretické poznatky na didaktické zpracování učiva anorganické chemie. Navrhují výuku zaměřenou na kritická místa kurikula a podporu žákovského zájmu o chemii (Kompetence 1.1, 1.2, 2.1-2.5, 3.1, 3.3, 4.2, 5.1, 6.1-6.2). U kompetence 1.1 se předpokládá její rozvinutí již před vstupem do programu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet: Závěrečný test a didaktický výstup na vybrané téma
Doporučená literatura
  • Kolektiv. RVP pro základní a sřední školy.
  • Pachmann, E, Hoffmann. Obecná didaktika chemie. SNP, Praha, 1981.
  • Pachmann,E a kol. Speciální didaktika chemie. Praha, SNP, 1986.
  • Vacík a kol. Přehled středoškolské chemie. SNP Praha, 1990.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr