Kurz je zaměřen na konkrétní aplikaci teoretických znalostí získaných v kurzu Obecná didaktika chemie. Náplní kurzu je komplexní didaktické zpracování vybraných okruhů učiva chemie na školách základních, středních a gymnáziích. Dochází k propojení teoretických znalostí posluchačů z oblasti pedagogiky a psychologie a ze stěžejních chemických disciplín (chemie obecná, anorganická, organická, fyzikální, biochemie, analytická chemie). Moderní pojetí didaktiky chemie bude aplikováno se zaměřením na klíčová, kritická a dynamická místa kurikula chemie na ZŠ a SŠ, aplikaci aktivizačních a motivačních metod výuky a popularizaci chemie a zvýšení experimentální vybavenosti studentů učitelství. V rámci kurzu bude věnována pozornost těmto tématům anorganické chemie: Didaktika vodíku, vody a peroxidu vodíku (1/S) Didaktika p- prvků (vzácné plyny, halogeny, chalkogeny ? O,S) (2/S) Didaktika p- prvků (dusíku, fosforu, uhlíku, křemíku, hliníku a boru) (2/S) Didaktika kovů (vlastnosti, výroba), Beketovova řady kovů (elektrochemie, koroze) a s-prvků (2/S) Didaktika d a f prvků, radioaktivita a jaderné reakce (1/S) Metody a formy výuky: Frontální výuka - Výklad, prezentace Dialogické metody - řízený rozhovor, diskuze, Skupinová práce - práce s pracovními listy, aktivní práce s aplikacemi Metody zážitkové pedagogiky
|
Účastníci aplikují teoretické poznatky na didaktické zpracování učiva anorganické chemie. Navrhují výuku zaměřenou na kritická místa kurikula a podporu žákovského zájmu o chemii (Kompetence 1.1, 1.2, 2.1-2.5, 3.1, 3.3, 4.2, 5.1, 6.1-6.2). U kompetence 1.1 se předpokládá její rozvinutí již před vstupem do programu.
|
-
Kolektiv. RVP pro základní a sřední školy.
-
Pachmann, E, Hoffmann. Obecná didaktika chemie. SNP, Praha, 1981.
-
Pachmann,E a kol. Speciální didaktika chemie. Praha, SNP, 1986.
-
Vacík a kol. Přehled středoškolské chemie. SNP Praha, 1990.
|