Cílem cvičení je získání experimentální zručnosti v provádění a seznámení se s průběhem nejčastěji prováděných chemických pokusů na školách základních a středních v oblasti obecné a anorganické chemie. Uznání příslušné úlohy získá až po prezentaci příslušné práce, při které prokáže, že porozuměl dané úloze, jejímu principu. Předváděnou úlohu didakticky zpracuje (uvede tematický celek, ke kterému se učivo vztahuje, uvede otázky, kterými lze daný experiment didakticky využít). Náplň laboratorních cvičení rozdělených do 6 bloků po dvou hodinách je následující: Blok: Oddělení modré skalice od síry, dělení barviv na křídě, hoření hořčíku ve vodě, model hasícího přístroje (2/S) Blok: Exotermní a endotermní pokusy (zinek, měď, oktahydrát hydroxidu barnatého, thiokyanatan amonný), chemická kinetika ? faktory reakcí (2/S) Blok: Barvy indikátorů, demonstrace třaskavého plynu, tajné písmo, elektrolýza chloridu měďnatého (2/S) Blok: Jodové hodiny, příprava kyslíku, příprava a vlastnosti chloru (2/S) Blok: Příprava sirného květu a plastické síry, vlastnosti kyseliny sírové, rozpustnost amoniaku ve vodě, příprava dusíku (2/S) 6. Blok: Pokusy se sodíkem, zlatá mince (2/S) Metody a formy výuky: Laboratorní cvičení, instruktáž, diskuze didaktický rozbor a reflexe
|
Účastníci provádějí školní chemické pokusy, analyzují jejich principy a didakticky je zpracovávají s ohledem na vzdělávací cíle a bezpečnost práce (Kompetence 2.1-2.5, 3.1, 3.3, 4.2, 5.1, 6.1). Navrhují metodiky pro jejich využití v běžné výuce chemie na ZŠ a SŠ.
|
-
PEČIVOVÁ, M., BRŮHA, T. Školní pokusy z organické chemie. Ústí nad Labem: PF UJEP, 1994.
-
PEČIVOVÁ, M., MACHAČNÝ, J. Školní chemické pokusy. Ústí nad Labem: PF UJEP, 1994.
|