Vyučující
|
-
Jozífková Eva, doc. RNDr. Ph.D. et Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Fylogeneze a systém ? základní pojmy. Původ, fylogenetické postavení, vývoj, evoluce genomu, hlavní charakeristické znaky, systém strunatců. 2. Bezlebeční. Urochordata (pláštěnci): Ascidiacea (sumky), Thaliacea (salpy), Appendicularia (vršenky). 3. Obratlovci: charakteristika, evoluční morfologie, fylogeneze a system. 4. Cyclostomata (kruhoústí), Conodonta a Ostracodermi. Gnathostomata (čelistnatí). Placodermi a Acanthodii. 5. Chondrichtyes (paryby): chiméry a příčnoústí. Osteognathostomata. 6. Actinopterygii (paprskoploutvé ryby), bichiři, chrupavčití, kostíni, kaprouni. 7. Actinopterygii (paprskoploutvé ryby): kostnaté ryby. 8. Sarcopterygii (svaloploutví). Tetrapoda: z vody na souš a adaptace. 9. Lissamphibia (obojživelníci): červoři, ocasatí, žáby. 10. Amniota: adaptace. Reptilia (plazi): želvy, hatérie, šupinatí, krokodýlové. 11. Aves (ptáci): Paleognathae a Neognathae. 12. Synapsida: Mammalia (savci): Prototheria, Metatheria. 13. Synapsida: Mammalia (savci): Placentalia. Cvičení: vývoj strunatců v historickém období. Určovací znaky jednotlivých skupin (vzhled, lebky, stopy). Náslechy ? hlasové projevy našich žab, sov a pěvců, hlasové projevy vybraných savců. Anatomie: práce s kosterním materiálem (kostra ryby, lebka paryby, lebky savců (typ chrupu), dermoplastické preparáty, histologické preparáty; pitva, virtuální pitva. Ochrana a praxe: problematika ochrany vybraných skupin, reintrodukce. Mezioborová spojení: biodiverzita, welfare, ekozahrady, mezidruhová komunikace, domácí zvířata.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Probírána je charakteristika, morfologie, fylogeneze a systém velkých systematických skupin (taxony strunatci a obratlovci, Amniota, Anamnia, Tetrapoda; Urochordata, Cyclostomata, Chondrichthyes, Actinopterigi, Sarcopterigii, Lissamphibia, Reptilia, Aves, Mammalia). Zaměříme se na fylogenetické vztahy mezi taxony a v rámci taxonů, apomorfní a pleziomorfní znaky, evoluční morfologii a anatomii, taxonomický systém, vývoj a změny v taxonomickém řazení. Dále se zaměříme na základní dělení taxonů a zástupce jednotlivých skupin ve světové fauně i fauně ČR. Studenti se seznámí s vybranými údaji týkajícími se genomu, ekologie, chování a zoogeografie zástupců taxonů tak, aby porozuměli fylogenezi a systému strunatců v souvislostech. Cvičení jsou koncipována tak, aby usnadnila osvojení znalostí a umožnila prakticky si ověřit informace z přednášek, tyto informace provázala a rozšířila. V rámci cvičení se věnujeme rovněž aktuální problematice v oboru (ochrana, ZOO chovy, významné kauzy). Při výuce jsou využívány kostry, dermoplastické a histologické preparáty, virtuální pitvy; náslechy zvuků; videozáznamy a práce s odbornou literaturou
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
písemný zápočtový test, ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Texty ve studijních oporách k tomuto předmětu. .
-
Dungel J, Řehák Z. Atlas ryb, obojživelníků a plazů České a Slovenské republiky. Academia. 2011.
-
Gaisler J. Atlas savců České a Slovenské republiky. Academia. 2011.
-
Gaisler J.,Zima J. Zoologie obratlovců. 3 přepracované vydání.. Academia, 2018.
-
Hudec K., Dungel J., Šťastný K. Atlas ptáků České a Slovenské republiky 3.,aktualizované vydání. Academia. 2021.
|