Název předmětu | Fyziologie rostlin |
---|---|
Kód předmětu | KBI/P526 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | nespecifikováno |
Studijní praxe | nespecifikováno |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Základní struktura a funkce rostlinné buňky. Soustava buněčných membrán, cytoskelet, plastidy, mitochondrie, jádro, ribozomy, vakuoly, buněčná stěna. 2. Vodní režim rostlin Vlastnosti vody, osmóza, vodní potenciál, transport látek na úrovni buňky, příjem, vedení a výdej vody rostlinou, adaptace rostlin na extrémní podmínky dostupnosti vody. 3. Minerální výživa rostlin Složení půdy, koloběh živin, transport minerálních látek ke kořenům, do kořene a do nadzemních orgánů, funkce a příjem jednotlivých prvků, příjem a účinky těžkých kovů, mimokořenová výživa rostlin. 4. Fotosyntéza - primární pochody Sluneční záření, fotosyntetické struktury - listy, chloroplasty, fotosyntetické pigmenty, stavba fotosyntetického aparátu, pohlcení světla, separace elektrického náboje, transport elektronů, fotofosforylace, fotoinhibice, evoluce fotosyntetické fixace záření. 6. Fotosyntéza - sekundární pochody Calvinův cyklus, fotorespirace, C4-cyklus, fixační cesta CAM, faktory ovlivňující fotosyntézu, metody měření rychlosti fotosyntézy, skleníkový efekt na Zemi a fotosyntéza. 7. Dýchání rostlin Obecná charakteristika dýchání, glykolýza, citrátový (Krebsův) cyklus, dýchací řetězec, oxidativní fosforylace, faktory ovlivňující respiraci. 8. Transport asimilátů. Heterotrofní výživa rostlin. 9. Růst a vývoj rostlin - růstové regulátory Vývojové a růstové fáze rostlin, růstové procesy na buněčné úrovni, diferenciace, růst pletiv a orgánů rostliny, vnitřní faktory růstu, rostlinné hormony a mechanismy jejich účinku, celistvost rostlin - růstové korelace, regenerace, transplantace. 10. Vnější faktory růstu a vývoje rostlin Vliv světla na růst rostliny, fytochromový systém, fotoperiodismus, fotomorfogeneze, vliv teploty, vody, gravitace, elektřiny a magnetismu na růst rostlin, chemické vlivy. 11. Fyziologie klíčení semen, tvorba květů, plodů, semen a hlíz. Typy klíčních rostlin, vnější a vnitřní podmínky klíčení, fyziologie tvorby květů, tvorba a růst plodů, semen a hlíz. 12. Odpočinek a stárnutí rostlin. Pohyby rostlin. Vegetační klid, stárnutí rostlin, dráždivost, fyzikální a vitální pohyby rostlin. 13. Explantátové kultury rostlin. Obecné principy kultivace, regenerace in vitro, organogeneze a embryogeneze in vitro, mikropropagace rostlin, umělá semena, kultury rostliných protoplastů, produkce sekundárních metabolitů, techniky kultivací. 14. Fyziologie stresu Obecné problémy stresu, abiotické a biotické stresy, společné mechanismy stresových faktorů. Laboratorní cvičení 1. Diferenciální barvení struktur rostlinných buněk a pletiv 2. Izolace, chromatografické dělení a stanovení absorpční křivek rostlinných barviv 3. Fluorescence chlorofylu - spektrofluorimetrie, fluorescenční mikroskopie a měření fluorescenčních indukčních křivek 4. Stanovení intenzity dýchání a fotosyntézy zelených řas Clarkovou elektrodou 5. Vliv inhibitorů fotosyntézy na energetický metabolismus rostlin 6. Stanovení vlivu rostlinných růstových regulátorů na růstové projevy rostlin 7. Základy techniky explantátových kultur rostlinných buněk
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem tohoto kurzu je poskytnout studentům ucelený přehled základních problematických okruhů z oblasti fyziologie rostlin. Důraz bude kladen zejména na propojení poznatků o rostlinné morfologii a funkci rostliny na molekulární a buněčné úrovni, na úrovni pletiv a celého organismu. Budou popsány základní fyziologické procesy, které se podílejí na formování rostlin jako organického celku - participují v tocích energie, hmoty a informace rostlinnou. Bude popsána variabilita vztahů rostlina-vnější prostředí, související fyziologické adaptace a jejich ekologický dopad. Přednášky budou doplněny nejnovějšími poznatky o biochemické, biofyzikální a molekulárně-biologické povaze popisovaných fyziologických jevů.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
KBI/KB103 ----- nebo ----- KBI/PB103 ----- nebo ----- KBI/P103 a zároveň KBI/KB219 ----- nebo ----- KBI/PB219 ----- nebo ----- KBI/P219 |
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Požadavky k udělení zápočtu: 100% účast na laboratorních cvičeních, splnění laboratorních úloh v daném rozsahu a vypracování protokolů. Požadavky ke zkoušce: Splněný zápočet. Znalosti vymezené v sylabech předmětu, zkouška formou testu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biologie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Biologické obory | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biologie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Biologické obory | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |