Předmět: Etologie živočichů

» Seznam fakult » PRF » KBI
Název předmětu Etologie živočichů
Kód předmětu KBI/N305
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jozífková Eva, doc. RNDr. Ph.D. et Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášková část kurzu bude členěna následovně: 1. Biologie a chování, Etologie, počátky etologie jako oboru, zakladatelé etologie, směry. Metody výzkumu. 2. Evoluční biologie pro etology. Biologické důvody chování (ultimátní příčiny chování). Fitness, trade off, náklady a zisky (costs x benefit), evoluce chování, ESS, strategie x taktika, příklady. Existence v ekosystému, koevoluce, adaptace, příklady. Kulturní evoluce, memy. Evoluční psychologie, příklady. 3. Biologické uskutečnění chování (proximátní příčiny chování). Základní prvky chování: podněty a reakce, pohybové kategorie, definice chování, motivace, spouštěče, konfliktní chování, koordinace chování. 4. Nervová a humorální regulace (neuroetologie, hormony). Stres. 5. Komunikace a signály. Pach a feromony., dotyk, zvuk, optický vjem. Ostatní smyslové soustavy. Vnímání signálu. Klamné a pravdivé signály. Metakomunikace. "Markry" chování. Rituály. Kultura. Mezidruhová komunikace, "domluva", příklady. 6. Genetika chování a ontogeneze. Chování dědičné, vrozené, získané. Vrozené versus naučené. Imprinting. Socializace, následky separace, vliv prostředí. Sociální (kulturní) transmise chování. Intergenerační negenetický přenos chování. Tradice. 7. Učení a hra. Druhy učení: habituace, klasické podmiňování, instrumentální podmiňování, senzorické - latentní učení, motorické učení, učení vhledem. Kognitivní schopnosti, paměť. Učení v ontogenezi. Hravé chování. Hra v ontogenezi. Hra. 8. Sociální chování. Sociobiologie. Tři základní sociobiologické konflikty. Agresivita. Teritorium. Sociální hierarchie - biologický základ. Society. Signály, altruismus. Význam a výhody společností. 9. Sexuální chování. Proč? Fáze reprodukčního chování. Průběh sexuálního chování. Kvalita partnera. 10. Reprodukční strategie a taktiky (samci versus samice, geny a zdroje, teorie fluktuační asymetrie, EPC, válka spermií, znásilnění, mate guarding). Alternativní reprodukční chování. Vliv biologických podmínek na reprodukci Formy heterosexuálních svazků. Sexuální variace? 11. Rodičovské chování. Strategie, investice, poměr pohlaví. Feticida, infanticida. Péče o potomstvo, parent-offspring konflikt. Chování potomek - matka, sourozenec, societa. Ochrana potomků. 12. Zajišťující chování (maitenance behaviour). Komfortní chování, potravní chování, termoregulační chování, biorytmy, spánek, ochrana před nepřítelem. 13. Behaviorální fenotyp, osobnost. Emoce. Poruchy chování. Příklady "poruch" chování zvířat, řešení "poruch" chování. Instinkt versus rozum, vliv sociálního prostředí, kulturní nános u člověka. Význam pochopení přirozeného chování.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit se s projevy chování a těmto projevům chování porozumět. Studenti budou seznámení s biologickou podstatou chování, s evolucí prvků chování, a s vrozenými a naučenými projevy chování živočichů a jejich schopnostmi adaptability vzorců chování v různých typech prostředí. Cílem je rovněž na základě biologických principů odvodit a předvídat projevy chování a dokázat rozpoznat základní "markry" - etologické signály určitého chování, motivace, stavu. Přednášeny jsou základní etologické pojmy, principy a teorie chování v sekcích evoluce a funkce chování, uskutečnění chování, signály, komunikace, genetika chování, ontogeneze chování, učení a hra, zajišťující chování, sociální chování, reprodukční chování a péče o potomstvo. Studenti budou seznámeni s možnostmi využití poznatků etologických disciplín v praxi. Výklad je doprovázen promítáním prvků chování a behaviorálních pokusů z videozáznamu. Zařazeny jsou rovněž informace o chování člověka.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Doporučená literatura
  • Texty ve studijních oporách k tomuto předmětu. .
  • Alcock J. Animal behavior. 10th edition. PalgravreMacmillan, 2013..
  • Barrett L., Dunbar R., Lycett J. Evoluční Psychologie Člověka. Praha: Portál 2007.
  • Davies N.B., Krebs J.R. An intorduction to behavioral Ecology (4 th edition) Behavioural Ecology An Evolutionary Approach. Willey-Blackwell, 2012..
  • Dawkins M.S. Observing animal behaviour. Design and analysis of quantitative data. Oxford University Press, 2009..
  • Flegr J. Evoluční biologie Academia, Praha 2009.
  • Franck D. Etologie. UK Praha 1996..
  • Lorenz K. Základy etologie. Srovnávací výzkum chování. Academia Praha 1993..
  • Manning A., Dawkins M. S. An introduction to animal behaviour. 6th etidion Cambridge Univ. Press, 2012..
  • Miklosi A. Dog Behaviour, Evolution, and Cognition. Oxford University Press, 2008.
  • Špinka M., Havlíček J., Štolhoferová I., Frynta D. Etologie. Mechanismy, ontogeneze, funkce a evoluce chování živočichů. Academia. 2024.
  • Veselovský Z. Etologie. Biologie chování zvířat. Academia Praha 2005..
  • Wilson E.O. Sociobiology: The New Synthesis. 25 th Anniversary Edition Harvard University Press, 2000..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr