Předmět: Minimum experimentátora v biologických vědách

» Seznam fakult » PRF » KBI
Název předmětu Minimum experimentátora v biologických vědách
Kód předmětu KBI/N062
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gryndler Milan, prof. doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Přednáška bude zahrnovat následující témata: 1) Experiment jako dotaz položený přírodě. Formulace vědeckých hypotéz. 2) Může být experiment teoreticky úspěšný? Charakter měřených/pozorovaných parametrů - spojité a nespojité veličiny, četnosti. Potřebný rozsah výběru při požadované přesnosti a spolehlivosti. Volba statistických metod hodnacení dat 3) Návrh experimentu/pozorování. Příklady úspěšných vědeckých prací založených na experimentálních datech a jejich analýze. 4) Ideální a reálný experiment. Subjektivní a objektivní hodnocení pozorovaných parametrů. Příklady rušivých prvků a faktorů, které omezují použitelnost některých nejzákladnějších praktických postupů, například měření rozměrů objektů, měření teploty, měření pH, měření elektrických veličin, vážení, sušení, centrifugace. 5) Základní funkce optických přístrojů: mikroskopy, dalekohledy, fotografická technika, fotometrie, spektrofotometrie 6) Regulační technika, typy regulátorů a jejich funkce. Funkce termostatu. Chladící technika. 7) Převodníky neelektrických veličin na veličiny elektrické. 8) Základní informace o elektroinstalaci, jejím zabezpečení a jištění. Nepřerušitelný zdroj elektrického napájení (UPS) 9) Běžné zdroje světla a jejich charakteristiky. Zdroje jiných druhů elektromagnetického záření. Zdroje zvuku.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Experimentální práce v biologii je velmi rozmanitá a vyžaduje promyšlený a poučený přístup, má-li být smysluplná. Rozmanitost biologického materiálu a různorodost metodických přístupů však neznamená, že by snad neplatila určitá teoreticky podložená pravidla, která jsou pro současnou vědu závazná. Experimentátor však musí být na druhé straně seznámen i s praktickými úskalími spojenými s používáním metodických postupů i zařízení.Tato přednáška má proto 2 cíle: 1) představit příklady postupů, které je vhodné volit, chceme-li dosáhnout stanoveného cíle biologického experimentu (pozorování) a 2) seznámit studenta s některými principy funkce přístrojů, zařízení a aparatur, které jsou v biologii používány, jejichž funkce má své limity a jejichž použití v reálném světě může vést k zásadním omezením proveditelnosti experimentu/pozorování.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Gryndler M. Texty poskytnuté vyučujícím.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie (A16) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní