Vyučující
|
-
Gryndler Milan, prof. doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Součástí výuky předmětu budou následující témata: 1) Úvodní charakteristika předmětu, historie a soušasnost houbových biotechnologií 2) Saccharomyces cerevisiae - nejdůležitější vřeckovýtrusá houba. Další užitečné kvasinky 3) Biochemie alkoholického kvašení, výroba piva a vína. Kvasinky v pekařství 4) Houby jako zdroj proteinů - Quorn. Houby při výrobě sýrů, masných výrobků a dalších potravin. Aspergillus oryzae 5) Aspergillus niger: výroba kyseliny citronové, kyseliny glukonové a dalších produktů 6) Enzymy produkované houbami v průmyslovém měřítku. Produkce enzymů štěpících polysacharidy houbami rodu Trichoderma 7) Houby v moderních biotechnologiích: využití geneticky modifikovaných hub. Zavádění cizorodých genů do genetické výbavy hub. Příklady produktů průmyslově vyráběných geneticky modifikovanými houbami 8) Využití hub v biologickém boji: biopesticidy 9) Další produkty hub s vlastnostmi, které jsou důležité pro člověka 10) Genomika hub a její význam pro vývoj biotechnologických procesů 11) Laboratorní kultury hub, živná média, uchovávání kultur, izolace hub z jejich přirozeného prostředí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Houby jsou jako skupina velmi významné z hlediska biotechnologie, neboť jsou nezastupitelné v technologických procesech, které jsou lidstvem využívány po tisíce let. V současnosti jsou průmyslově využívány při výrobě řady látek a produktů, které se uplatňují v potravinářství, zdravotnictví a zemědělství. Houby mají biotechnologický potenciál, který zdaleka není vyčerpán a stále se objevují nová technologická řešení průmyslových procesů, která vlastnosti hub využívají. Cílem kursu je seznámit posluchače se současným stavem vývoje biotechnologií využívajících vlastností hub a s jejich teoretickým pozadím.
|
Předpoklady
|
Předpokládá se znalost základních metod a postupů molekulární genetiky a znalosti odpovídající kursu "Systém a evoluce nižších rostlin" bakalářského studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Studenti budou mít zadánu individuální rešeršní práci menšího rozsahu, v níž z literatury zpracují v rozsahu 4 textových stran text, který bude souviset s probíranou látkou. Text odevzdají vyučujícímu. Témata budou stanovena v dohodě s vyučujícím a každý student bude hlavní body jím zpracovaného textu při výuce prezentovat v 10-minutovém vystoupení. Vytvoření tohoto textu a jeho prezentace budou podkladem k udělení zápočtu. To se týká též studentů denního studia.
|
Doporučená literatura
|
-
Gryndler M. Texty poskytnuté vyučujícím.
|