Vyučující
|
-
Gryndler Milan, prof. doc. RNDr. CSc.
-
Branny Pavel, RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Úvod - proč nás zajímá biologie půdy? - charakteristiky půdních mikroorganismů - v půdě žijí nejen mikroorganismy (makroskopické organismy - živočichové a rostliny) - koncept ekologické niky aneb proč v půdě žije tolik různých organismů? Diverzita půdních organismů - jaké skupiny organismů v půdě žijí? - koncept trofických sítí - úlohy jednotlivých skupin organismů - biologická aktivita půdy Půda jako předpoklad i výsledek funkce živých organismů - abiotické složky půdy a fyzikální a chemické parametry půdního prostředí, voda - labilní a stabilní půdní organická hmota - vznik půdy a vývoj půdních horizontů - stabilita půdy a její vztah k živým organismům Minerální živiny v půdě - sorpční komplex, chování hlavních makrobiogenních živin v půdě, rovnováha mezi vázanými a rozpuštěnými formami živin, vliv půdních mikroorganismů na dostupnost makrobiogenních živin Půda jako substrát pro růst rostlin - rhizosféra - půda jako zdroj symbiotických mikroorganismů - fixace molekulárního dusíku půdními mikroorganismy - hlavní metabolické dráhy přeměn dusíku v půdě - špatně dostupný fosfor - solubilizace fosfátových minerálů působením mikroorganismů a ekonomika příjmu fosfátu rostlinami Obsah cvičení: - Stanovení půdní vlhkosti, koncentrace oxidovatelného uhlíku v půdě, pH půdy - Stanovení rychlosti půdní respirace - Stanovení obsahu bazických kationtů vytěsněním octanem amonným, stanovení pufrovitosti půdy - Stanovení stability půdních agregátů - Mikroflóra volné půdy (kultivační kvantifikace bakteriální a houbové složky), mikrobiální antagonismus - Rhizosféra/mykorhizosféra a její obyvatelé - Půdní mikrofauna a mezofauna
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit účastníky s půdou jako přírodním výtvorem, s jejími funkcemi a vlastnostmi. Na základě pochopení významu biologických faktorů pro funkci půdy v ekosystému je vysvětlen její význam pro výživu člověka i faktory, které produkční funkce půdy ohrožují.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Kurs je ukončen ústní zkouškou. Podmínkou účasti na zkoušce je předchozí udělení zápočtu. Zápočet je udělen v případě nejméně 80% účasti na cvičení a je podmíněn odevzdáním protokolů, které musí být vyučujícím uznány.
|
Doporučená literatura
|
-
Aislabie J, Deslippe JR (2013). Soil microbes and their contribution to soil services. In: Dymond JR ed. Ecosystem.
-
Gryndler M. Mykorhizní symbióza. Academia Praha 2004..
-
Gryndler M (2011). Biologie půdních mikroorganismů: podpůrný text k přednášce.
-
Paul EA, ed. (2015). Soil Microbiology, Ecology and Biochemistry. 4. vydání. Academic Press, ISBN 978-0-12-415955-6.
-
Rejšek K, Gryndler M, Miko L, Šantrůčková H. Život v půdě 1. Vesmír 85(4): 212-219.. 2006.
-
Rejšek K, Gryndler M, Miko L, Šantrůčková H. Život v půdě 2. Vesmír 85(5): 284-290.. 2006.
-
Rejšek, Klement ; Matějů, L; Čtyřoká, J. Biologie půd. In: HAUPTMAN, I. -- KUKAL, Z. -- POŠMOURNÝ, K. Půda v České republice. 1. vyd. Praha: MŽP ČR a MZe ČR, s. 85-105.. 2009. ISBN 80-7360-456-6.
-
Waksman SA (1927). Principles of soil microbiology. Williams a Wilkins, Baltimore.
|