Vyučující
|
-
Jančaříková Kateřina, doc. PhDr. Ph.D.
-
Svobodová Silvie, PhDr. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahové zaměření průběžné pedagogické praxe je na pedagogickou práci s žáky na 2. stupni ZŠ a SŠ včetně seznámení se školním vzdělávacím programem a školskými dokumenty. Praxe je nejprve vykonávána formou náslechů cvičného učitele (mentora), reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky, následně pak vlastními výstupy. Student bude hospitovat a vykonávat vlastní pedagogickou činnost v předmětu odpovídajícímu studijnímu programu (MAIOR I MINOR). Student vykoná praxi na škole v rámci studentské skupiny. Vždy jeden student realizuje vlastní pedagogické činnosti pod vedením a podle pokynů mentora praxe, ostatní studenti hospitují a provádí hospitačně-reflektivní záznam. Hodiny jsou rozborované. Rámec praxe, tedy počty hodin a výstupy (pedagogický deník/ portfolio z praxe + hodnocení mentorem praxe), je nastaven z CPPV, obsahovou náplň a konkrétní zápočtové požadavky stanovuje oborový didaktik, jemuž výstupy student odevzdává. Student si vybírá školu pro realizaci průběžné praxe sám, příp. po poradě s oborovým didaktikem, pokud možno z nabídky fakultních a spolupracujících škol. Student v průběhu průběžné praxe plní následující úkoly: - v průběhu praxe se seznámí s organizací výchovně vzdělávací práce v ZŠ či SŠ, pedagogickou dokumentací a metodickým materiálem - zúčastní se dle pokynů mentora akcí školy a bude plnit další povinnosti - během prvních týdnů průběžné praxe studenti pouze hospitují a tyto náslechy si zaznamenávají - v následujících týdnech studenti vykonávají asistentské činnosti dle pokynů mentora, hospitují a realizují vlastní výstupy - každý student realizuje na základě vlastní přípravy několik výstupů (s ohledem na velikost studentské skupiny). Každou přípravu je nutné několik dní předem konzultovat s mentorem a upravit ji podle připomínek. Je vhodné střídat různé typy aktivit. Ostatní studenti v tuto dobu svého kolegu hospitují a pozorování si zaznamenávají - po náslechu a každé samostatné činnosti studenta proběhne rozbor mentora se studentem/ty
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Obsahové zaměření průběžné pedagogické praxe je na pedagogickou práci s žáky na 2. stupni ZŠ a SŠ. Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením mentora praxe, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy na případu konkrétní školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty. Praxe je nejprve vykonávána formou náslechů cvičného učitele (mentora), reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky, následně pak vlastními výstupy. Student vykoná praxi na škole v rámci studentské skupiny. Vždy jeden student realizuje vlastní pedagogické činnosti pod vedením a podle pokynů mentora praxe, ostatní studenti hospitují a provádí hospitačně-reflektivní záznam. Hodiny jsou rozborované. Rámec praxe tedy počty hodin a výstupy (pedagogický deník/ portfolio z praxe + hodnocení mentorem praxe) jsou nastaveny z CPP, obsahovou náplň a konkrétní zápočtové požadavky stanovuje oborový didaktik, kterému výstupy student odevzdává a oborový didaktik uděluje zápočet.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je konání praxí primárně na fakultních a spolupracujících zařízeních PřF UJEP. Organizačně, metodicky i kontrolně zajišťuje tuto praxi CPPV PřF UJEP. Cíle předmětu předpokládají úzkou spolupráci zkušeného učitele a studenta učitelství. - Student se orientuje v základní terminologii z oblasti výchovy a vzdělávání, charakterizuje kvality a specifika dítěte školního věku a studenta SŠ, pracuje s kurikulárními dokumenty pro vzdělávání, teoreticky a zčásti prakticky zvládá plánování činností v ZŠ a SŠ po stránce obsahové (věcné) i metodické, má přehled o vedení třídní dokumentace. Orientuje se v základních koncepcích výchovy a alternativních edukačních programech. Charakterizuje základní požadavky na výkon učitelské profese, popíše pracovní činnosti a povinnosti učitele ZŠ a SŠ, význam sebereflexe pro profesní a osobní růst.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
- řádné absolvování praxe na školském zařízení - 3 hod/týd (KS 13hod/sem) - odevzdání elektronické verze Deníku průběžné praxe (IS STAG) - odevzdání hodnocení studenta mentorem praxe (IS STAG)
|
Doporučená literatura
|
|