Vyučující
|
-
Kubát Karel, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Stavba rostlinné buňky a její funkce v různých typech pletiv. Význam polyploidizace pro speciaci rostlin. Orgány rostlin, jejich stavba, význam a metamorfózy. Individuální vývoj rostlin,střídání generací. Nepohlavní a pohlavní rozmnožování. Základy ekologie rostlin. Nejdůležitější abiotické a biotické faktory ovlivňující rostliny a rostlinstvo. Životní formy a strategie rostlin, jejich adaptace na různé životní podmínky. 1. blok 4 hod. SK: Rostlinná buňka, mitóza, meióza. Pletiva krycí, vodivá, dělivá - stavba, význam. Kořen, stonek, list; stavba, metamorfózy. 2. blok 4hod. SK: Květ, květenství, plod. Základy ekologie: ovzduší, světlo, teplo. Životní formy a strategie populací. Konkurence mezidruhová i vnitrodruhová; symbióza; vztah rostliny - živočichové. 1. blok 3 hod. PS: Sledování mitózy v kořenu cibule; stavba kořene, stonku a listu na příčných řezech. 2. blok 3 hod. PS: Květ, květenství; typy plodů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními termíny z anatomie, morfologie a ekologie cévnatých rostlin, se vztahy mezi stavbou a funkcí rostlinných orgánů a ontogenetickým vývojem typickým pro jednotlivé skupiny rostlin. Znalost těchto pojmů a vztahů je nutným předpokladem pro úspěšné studium nejen systému vyšších rostlin, ale i dalších botanických kurzů (např. geobotanika, ekologie apod.). V praktických cvičeních získají studenti většinou na čerstvém materiálu konkrétní představu o stavbě rostlinného těla. Při konzultacích budou probrány především obtížnější kapitoly (dělivá a vodivá pletiva, individuální vývoj, pohlavní rozmnožování, květenství, typy plodů, strategie rostlinných populací. Těžiště přípravy studentů spočívá v individuálním studiu literatury. Při cvičeních bude demonstrován převážně živý rostlinný materiál k jednotlivým tématickým blokům, z něho studenti zhotoví jednoduchý preparát a o pozorování zpracují protokol. Zápočet je udělen za předložení kvalitně zpracovaných protokolů a zpracování morfologického popisu cévnaté rostliny (podle herbářové položky). zkouška: v rozsahu studijních opor (obecná botanika a ekologie rostlin)
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
zápočet: aktivní alespoň 75% účast na cvičeních předložení kvalitně zpracovaných protokolů zpracování morfologického popisu cévnaté rostliny (podle herbářové položky) zkouška: v rozsahu studijních opor (obecná botanika a ekologie rostlin)
|
Doporučená literatura
|
-
Briggs D. et Walters S. M. Proměnlivost a evoluce rostlin. - 531str., Univerzita Palackého v Olomouci.. 2001.
-
Hudák J. a kol. Biológia rastlín. Bratislava,. 1991.
-
Jurčák. Komentovaný atlas anatomie vyšších rostlin. UP Olomouc 2007.
-
Kovář P. Geobotanika. Úvod do ekologické botaniky. - Karolinum Praha 2002.
-
Moravec J. et al. Fytocenologie. Academia, Praha.. 1994.
-
Pazourek J., Votrubová O. Atlas of plant anatomy. Praha,. 1997.
-
Rosypal a kol. Nový přehled biologie. 2003.
-
Slavíková J. Ekologie rostlin. SPN. Praha: 366. 1986.
-
Slavíková Z. Morfologie rostlin. Skriptum.. Praha, 2002.
-
Vinter V. Rostliny pod mikroskopem. Základy anatomie cévnatých rostlin. UP Olomouc 2009.
-
Votrubová O. Anatomie rostlin. Karolinum Praha 2000.
|