Název předmětu | Fylogeneze a systém vyšších rostlin |
---|---|
Kód předmětu | KBI/BP219 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1.Vývoj názorů na systematiku rostlin. Umělé a přirozené systémy. Významné mezníky české botaniky. 2.Fylogenetický přístup k systematice cévnatých rostlin. Nástin metod studia rostlinného genomu. 3.Národní a mezinárodní jmenosloví rostlin. Hierarchie taxonů rostlin. Postavení cévnatých rostlin ve fylogenezi organismů. 4.Hlavní skupiny cévnatých rostlin. Rhyniophyta, Lycopodiophyta. Charakteristika, individuální vývoj, význam, zástupci. 5.Monilophyta 6.Semenné rostliny. Fylogenetické vztahy mezi hlavními větvemi. Lyginodendrophyta 7.Nahosemenné ? charakteristika, individuální vývoj. 8.Pinales ? zástupci, geografické rozšíření, význam 9. Gnetophyta. Magnoliophyta ? obecná charakteristika, tradiční a moderní systémy 10.Bazální větve krytosemenných rostlin ? Nymphaeales, Magnoliales, Piperales 11.Jednoděložné 12.Pravé dvouděložné. Bazální větve dvouděložných, Caryophyllidová větev 13.Rosidová větev ? pravé rosidy 1; charakteristika vybraných čeledí, zástupci, význam 14.Rosidová větev ? pravé rosidy 2 15.Asteridová větev: Lamiidy 16.Asteridová větev ? pravé asteridy
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Studenti se seznámí s dřívějšími i současnými názory na systém vyšších rostlin a s metodikami používanými při jeho studiu. Dále budou seznámeni s charakteristikami vybraných taxonů (zpravidla čeledí) vyšších rostlin s důrazem na flóru střední Evropy, jejich hospodářským významem, postavením v ekosystémech a ekologickými nároky. Při cvičeních si ověří své znalosti charakteristik vybraných čeledí a rodů na živém nebo herbářovém materiálu a získají základní návyky pro práci s determinačními klíči.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Písemný zápočtový test, ústní zkouška. Předpokládají se znalosti základních termínů z anatomie, morfologie a ekologie cévnatých rostlin. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|