Předmět: Observační pedagogická praxe

» Seznam fakult » PRF » CPPV
Název předmětu Observační pedagogická praxe
Kód předmětu CPPV/KPPOB
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Svobodová Silvie, PhDr. Ing. Ph.D.
  • Hejnová Eva, RNDr. Ph.D.
  • Trahorsch Petr, Mgr. Ph.D.
  • Pelikánová Monika, Mgr.
  • Krejčí Jan, RNDr. Ph.D.
  • Krátká Magdalena, PhDr. Ph.D.
  • Jančaříková Kateřina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Student vykoná praxi v délce 13 hodin tvořenou rozborovaným stínováním mentora praxe a dalších přidělených pedagogických pracovníků (např. výchovný poradce, školní metodik prevence, školní speciální pedagog, školní psycholog atd.) a přednášek odborníků z praxe. Student si po dohodě s oborovým didaktikem (MAIOR studijní program, příp. kombinace MAIOR i MINOR) vybírá školu pro realizaci observační praxe sám, přičemž se upřednostňuje výběr z nabídky fakultních a spolupracujících škol.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu Observační pedagogická praxe je bližší seznámení se se školským prostředím a životem školy, tj. se školskými zařízeními a se specifickými potřebami a zvláštnostmi jednotlivých skupin žáků školských zařízení, včetně seznámení se s vyučovacími metodami a organizačními formami práce ve školských zařízeních.

Předpoklady
Cíle předmětu předpokládají úzkou spolupráci studenta učitelství se zkušenými učiteli a dalšími pedagogickými pracovníky. Předpokladem je konání praxí primárně na fakultních a spolupracujících zařízeních PřF UJEP. Organizačně, metodicky i kontrolně zajišťuje tuto praxi CPPV PřF UJEP.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- řádné absolvování praxe na školském zařízení - 1 týden (13 hod) (možnost absolvovat po celou dobu semestru na různých školách) - odevzdání elektronické verze Deníku observační praxe (IS STAG) - odevzdání hodnocení studenta mentorem praxe (IS STAG)
Doporučená literatura
  • ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty. (Alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky.). Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-8082-7.
  • ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty. (Od hospitace k souvislé praxi.). Pedagogická praxe pro studenty. (Od hospitace k souvislé praxi.), 2001. ISBN 80-7041-412-X.
  • DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel: příprava na profesi 1, 2009, Praha: Grada. ISBN 9788024728636..
  • Filová,H.,Šimoník,O.,Švec,V. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996. ISBN 80-210-1365-6.
  • Jančaříková, K. a kol. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Pedagogická fakulta UK Praha, 158 s, 2022. ISBN 9788076032897.
  • KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Maňák, J. Profesionální praktika z pedagogiky. Brno, 1998.
  • PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe. (Průvodce pro současné studenty a budoucí učitele).. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého,, 1998. ISBN 80-7067-793-7.
  • SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MÜLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. BRNO: MU, 2017.
  • ŠTURMA, J. Školní pedagogika - část I.. Hradec Králové: GAUDEAMUS,, 1996. ISBN 80-7041-121-X.
  • ŠVEC, V. (ed.). Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností.. Brno: Paido,, 2000. ISBN 80-85931-87- 7.
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998. ISBN 80-210-1937-9.
  • Tvrzová, I. a kol. Praxe realizovaná při studiu obobru pedagogika. Praha, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr