|
Vyučující
|
-
Jančaříková Kateřina, doc. PhDr. Ph.D.
-
Šmídl Milan, RNDr. Ph.D.
-
Krejčí Jan, RNDr. Ph.D.
-
Krátká Magdalena, PhDr. Ph.D.
-
Svobodová Silvie, PhDr. Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Úvod do vývojových teorií (1/P) - Neurofyziologická podstata kognitivní činnosti - vývoj lidského mozku (1/S) - Vývojové teorie podle vnějšího rámce (Aristoteles, Hippokrates, Komenský, Amerling, Vygotskij) (1/S) - Vývojové teorie podle vnitřního rámce (Freud, Erikson, Příhoda) (1/S) - Myšlení a řeč podle Vygotského - přírodovědný jazyk (0,5/S) - Piagetovy experimenty a jejich význam pro pedagogickou praxi (1/S) Metody a formy výuky: Převrácená učebna Frontální výuka - přednáška, prezentace Dialogické metody - řízený rozhovor, diskuze Práce s texty a videonahrávkami - Optimální (senzitivní) období a zóna nejbližšího vývoje (0,5/S) - Montessori pedagogika (0,5/S) - Scaffolding v pedagogické praxi (0.5/S) - Morální vývoj: Piaget, Kohlberg, Gilliganová - očekávání od žáků (0.5/S) - Odchylky od běžného vývoje - žáci se speciálními potřebami (0.5/S)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Účastníci budou schopni popsat nejznámější vývojové teorie a aplikovat získané poznatky při plánování a realizaci vlastní pedagogické praxe s ohledem na potřeby žáků a principy efektivní výuky (Kompetence 1.2, 2.2, 2.4) a s cílem rozvíjet jejich potenciál (Kompetence 2.1, 2.3). U kompetence 1.1 se předpokládá její rozvinutí již před vstupem do programu.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zápočet (aktivní účast ve výuce, řešení zadaného úkolu ? natáčení Piagetových experimentů se dvěma žáky a písemná reflexe Zkouška (písemný test)
|
|
Doporučená literatura
|
|