Předmět: Vývojová psychologie pro učitele přírodovědných předmětů

» Seznam fakult » PRF » CPPV
Název předmětu Vývojová psychologie pro učitele přírodovědných předmětů
Kód předmětu CPPV/DVPS
Organizační forma výuky Společná konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jančaříková Kateřina, doc. PhDr. Ph.D.
  • Šmídl Milan, RNDr. Ph.D.
  • Krejčí Jan, RNDr. Ph.D.
  • Krátká Magdalena, PhDr. Ph.D.
  • Svobodová Silvie, PhDr. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
- Úvod do vývojových teorií (1/P) - Neurofyziologická podstata kognitivní činnosti - vývoj lidského mozku (1/S) - Vývojové teorie podle vnějšího rámce (Aristoteles, Hippokrates, Komenský, Amerling, Vygotskij) (1/S) - Vývojové teorie podle vnitřního rámce (Freud, Erikson, Příhoda) (1/S) - Myšlení a řeč podle Vygotského - přírodovědný jazyk (0,5/S) - Piagetovy experimenty a jejich význam pro pedagogickou praxi (1/S) Metody a formy výuky: Převrácená učebna Frontální výuka - přednáška, prezentace Dialogické metody - řízený rozhovor, diskuze Práce s texty a videonahrávkami - Optimální (senzitivní) období a zóna nejbližšího vývoje (0,5/S) - Montessori pedagogika (0,5/S) - Scaffolding v pedagogické praxi (0.5/S) - Morální vývoj: Piaget, Kohlberg, Gilliganová - očekávání od žáků (0.5/S) - Odchylky od běžného vývoje - žáci se speciálními potřebami (0.5/S)

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Účastníci budou schopni popsat nejznámější vývojové teorie a aplikovat získané poznatky při plánování a realizaci vlastní pedagogické praxe s ohledem na potřeby žáků a principy efektivní výuky (Kompetence 1.2, 2.2, 2.4) a s cílem rozvíjet jejich potenciál (Kompetence 2.1, 2.3). U kompetence 1.1 se předpokládá její rozvinutí již před vstupem do programu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet (aktivní účast ve výuce, řešení zadaného úkolu ? natáčení Piagetových experimentů se dvěma žáky a písemná reflexe Zkouška (písemný test)
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr