|
Vyučující
|
-
Jančaříková Kateřina, doc. PhDr. Ph.D.
-
Slavík Michal, PaedDr. Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod do teorií učení (0.5/P) Přírodovědná gramotnost a její ověřování (0.5/S) Oborové didaktiky - význam a vztah k pedagogickým teoriím (0.5/S) Behaviorismus - hlavní představitelé, principy (0.5/P) Metody inspirované behaviorismem - praktická aplikace (1/S) Strukturalismus a role jazyka, hry a myšlení (0.5/S) Aplikace strukturálních přístupů - pojmové mapy, vizualizace (0.5/S) Konstruktivismus a jeho význam ve vzdělávání (0.5/P) Metody konstruktivistické výuky - praktické využití ve výuce (1/S) Konektivismus - učení v sítích, moderní přístupy (0.5/S) Nástroje a technologie v konektivistické výuce (0.5/S) Teorie didaktických situací - příklady aplikace (0.5/S) Transformativní a narativní učení - reflexe a využití (0.5/S) Alternativní přístupy - diskuze, kritická reflexe (0.5/S) Metody a formy výuky: Převrácená učebna Frontální výuka - přednáška, prezentace Dialogické metody - řízený rozhovor, diskuze Práce s texty a videonahrávkami
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Účastníci popíší hlavní rysy vybraných pedagogických teorií (behaviorismus, strukturalismus, konstruktivismus, konektivismus, teorie didaktických situací) a porovnají jejich přístupy ke vzdělávání (Kompetence 1.1, 1.2, 2.1, 2.2, 6.1). Aplikují vybrané principy těchto teorií na konkrétní výukové situace a navrhují způsoby, jak je uplatnit ve vlastní pedagogické praxi (Kompetence 2.3, 2.4, 3.1, 4.1, 4.2). V diskuzi reflektují silné a slabé stránky jednotlivých přístupů a formulují vlastní profesní postoje k využívání různých pedagogických paradigmat ve výuce (Kompetence 5.1, 6.2). U kompetence 1.1 se předpokládá její rozvinutí již před vstupem do programu.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zkouška Znalosti a porozumění klíčovým pedagogickým teoriím budou ověřeny prostřednictvím písemného testu. Součástí hodnocení je rovněž vypracování reflexe vybrané teoretické koncepce s návazností na vlastní učitelskou zkušenost nebo pedagogické portfolio. Reflexe je začleněna jako součást profesního portfolia studenta. Možnou doplňkovou formou ověření je peer hodnocení a diskuze nad zpracovanými výstupy v rámci semináře.
|
|
Doporučená literatura
|
|