Účastníci reflektují svou pedagogickou praxi s oporou o poznatky z obecné i oborové didaktiky, analyzují konkrétní výukové situace a identifikují silné i slabé stránky své pedagogické činnosti (Kompetence 2.1?2.5, 4.2, 6.1). Na základě reflexe a zpětné vazby promýšlejí a upravují své pedagogické portfolio, které slouží jako nástroj evaluace a profesního rozvoje (Kompetence 6.2). Porovnávají vlastní pedagogickou zkušenost s teoretickými přístupy a formulují vlastní pedagogický styl a východiska pro jeho další rozvoj (Kompetence 6.3). Studující absolvují souvislou pedagogickou praxi v předepsaném rozsahu na fakultní, či spolupracující škole domluvené s příslušným oborovým didaktikem, nebo na jiné škole, kterou oborový didaktik schválí. Po celou dobu praxe si vedou pedagogické portfolio, které obhájí, reflexi praxe, autoevaluaci. Provázející učitelé zhodnotí průběh praxe a profesní kompetence studujících, zúčastní se některé z hodin komplexního reflektivního semináře a skupinové reflexe praxí. Oboroví didaktici vyhodnotí v reflektivním rozhovoru průběh praxe, naplnění cílů, rozvoj profesních kompetencí a v rámci komplexního semináře vedou studující na základě reflektovaných praxí k formulaci dalších profesních výzev. Reflektované pedagogické portfolio Součástí je také příprava na závěrečnou práci z didaktiky daného předmětu: vzorová příprava (varianta 1), respektive didaktická analýza vybraného tematického celku (varianta 2). Varianta 1: a) slovo na úvod (filosofie výuky), b) tematický celek v konceptu výuky oboru, c) určení vyučovací hodiny, d) téma, e) cíle, f) základní učivo, g) pomůcky, h) metodický postup, i) poznámky, j) literatura: viz charakteristika didaktické části SZZ. Varianta 2: a) analýza významů tematického celku, b) cílová analýza, c) metodická analýza (principy - metody - figury) d) metodické návrhy (konkretizace činností) Tuto část bloku pedagogických prací nelze absolvovat na škole, kde je studující zaměstnán jako pedagogický pracovník.
|