Předmět: Komplexní reflektivní seminář praxe

» Seznam fakult » PRF » CPPV
Název předmětu Komplexní reflektivní seminář praxe
Kód předmětu CPPV/DKRSP
Organizační forma výuky Společná konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jančaříková Kateřina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Didaktická rekonstrukce: reflexe hospitační činnosti v rámci pedagogické praxe (2/S) 2. Didaktická rekonstrukce: reflexe výuky ? nastavování, naplňování a ověřování dosažených výukových cílů (2/S) 3. Tvoříme suportivní prostředí školního zařízení (kooperace a kultura školy) (2/S) 4. Reflexe příběhu výuky: rozvoj didaktických znalostí obsahu a pedagogického stylu (2/S) 5. Reflexe zvládnutí edukačního procesu na 2. stupni ZŠ (1/S) 6. Reflexe zvládnutí edukačního procesu v daném předmětu na SŠ (1/S) 7. Učitelské a žákovské portfolio: revidování, evaluace, plánování dalšího rozvoje (1/S) 8. Současné inspirace výuky (sdílení, peer feedback) (1/S)

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Účastníci reflektují svou pedagogickou praxi s oporou o poznatky z obecné i oborové didaktiky, analyzují konkrétní výukové situace a identifikují silné i slabé stránky své pedagogické činnosti (Kompetence 2.1?2.5, 4.2, 6.1). Na základě reflexe a zpětné vazby promýšlejí a upravují své pedagogické portfolio, které slouží jako nástroj evaluace a profesního rozvoje (Kompetence 6.2). Porovnávají vlastní pedagogickou zkušenost s teoretickými přístupy a formulují vlastní pedagogický styl a východiska pro jeho další rozvoj (Kompetence 6.3). Studující absolvují souvislou pedagogickou praxi v předepsaném rozsahu na fakultní, či spolupracující škole domluvené s příslušným oborovým didaktikem, nebo na jiné škole, kterou oborový didaktik schválí. Po celou dobu praxe si vedou pedagogické portfolio, které obhájí, reflexi praxe, autoevaluaci. Provázející učitelé zhodnotí průběh praxe a profesní kompetence studujících, zúčastní se některé z hodin komplexního reflektivního semináře a skupinové reflexe praxí. Oboroví didaktici vyhodnotí v reflektivním rozhovoru průběh praxe, naplnění cílů, rozvoj profesních kompetencí a v rámci komplexního semináře vedou studující na základě reflektovaných praxí k formulaci dalších profesních výzev. Reflektované pedagogické portfolio Součástí je také příprava na závěrečnou práci z didaktiky daného předmětu: vzorová příprava (varianta 1), respektive didaktická analýza vybraného tematického celku (varianta 2). Varianta 1: a) slovo na úvod (filosofie výuky), b) tematický celek v konceptu výuky oboru, c) určení vyučovací hodiny, d) téma, e) cíle, f) základní učivo, g) pomůcky, h) metodický postup, i) poznámky, j) literatura: viz charakteristika didaktické části SZZ. Varianta 2: a) analýza významů tematického celku, b) cílová analýza, c) metodická analýza (principy - metody - figury) d) metodické návrhy (konkretizace činností) Tuto část bloku pedagogických prací nelze absolvovat na škole, kde je studující zaměstnán jako pedagogický pracovník.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr