Předmět: Didaktické zásady přírodovědného vzdělávání

» Seznam fakult » PRF » CPPV
Název předmětu Didaktické zásady přírodovědného vzdělávání
Kód předmětu CPPV/DDZ
Organizační forma výuky Společná konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jančaříková Kateřina, doc. PhDr. Ph.D.
  • Hejnová Eva, RNDr. Ph.D.
  • Krátká Magdalena, PhDr. Ph.D.
  • Svobodová Silvie, PhDr. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět povede studenty k promýšlení základních etických otázek spojených s výchovou a vzděláváním. Zaměří se nejen na historický vývoj a proměny těchto otázek, ale také na současné výzvy a dilemata výchovy a vzdělávání v moderní a postmoderní době. Témata: 1. Teorie didaktických zásad (obecné didaktické zásady, Skinnerovy principy učení, aj.) (1/S) 2. Didaktické zásady přírodovědného vzdělávání (1/S) 3. Využití znalosti didaktických zásad při přípravě vyučovací hodiny a její reflexe (2/S) 4. Využití znalosti didaktických zásad v hodnocení didaktických situací - práce s videozáznamy vyučovacích hodin (2/S) 5. Prezentace seminárních pracích (2/S) Metody a formy výuky: Převrácená učebna Frontální výuka - přednáška, prezentace Skupinová výuka Dialogické metody - diskuze, řízený rozhovor, práce s odbornými texty

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Účastníci pojmenují a charakterizují klíčové didaktické zásady a vysvětlí jejich význam v kontextu přírodovědného vzdělávání (Kompetence 1.1, 1.2, 2.1, 2.2). Aplikují didaktické zásady při přípravě vyučovací hodiny, včetně výběru a úpravy vzdělávacích materiálů z dostupných online zdrojů, jako je Portál RVP (Kompetence 2.3, 2.4, 4.1, 6.1). Na konkrétních příkladech hodnotí vlastní přípravy i výukové situace z hlediska uplatnění didaktických zásad a navrhují jejich zlepšení (Kompetence 2.5, 3.1, 4.2, 5.1, 6.2). U kompetence 1.1 se předpokládá její rozvinutí již před vstupem do programu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet: Odevzdání seminární práce (rozbor přípravy z hlediska naplňování didaktických zásad) a její veřejná prezentace (kolokvium)
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr