Vyučující
|
-
Šikulová Renata, doc. PhDr. Ph.D.
-
Mrázová Eva, PaedDr.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia. Seznámení s předmětem, požadavky na zápočet. 2. Vymezení pojmu grafomotorika. Grafomotorický vývoj u dítěte. 3. Rozvoj souvisejících schopností a dovedností potřebných pro nácvik psaní (zrakové a sluchové vnímání, orientace v prostoru, celková motorická obratnost). 4. Psychologické a pedagogické aspekty nácviku psaní. 5. Diagnostika grafomotorikcého vývoje 6. Materiální a technické zázemí. 7. Obtíže při nácviku grafomotorických dovedností. 8. Nácvik správného držení psacího náčiní. 9. Edukace dítěte s potížemi v oblasti grafomotoriky 10. Metodické postupy u dítěte s tělesným postižením. 11. Metodické postupy u dítěte ze znevýhodněného prostředí. 12. Metodické postupy u dítěte s mentálním postižením. 13. Rozbor nabízených pracovních listů pro rozvoj grafomotoriky na současném trhu. 14. Hodnocení výuky. Zápočet.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je vybavit studenty znalostmi potřebnými pro práci učitelky MŠ v oblasti rozvíjení grafomotoriky u dětí předškolního věku. Součástí kurzu je praktický nácvik správného držení psacího náčiní, možnosti nápravy chybného držení, získá potřebné dovednosti pro realizaci vlastního grafomotorického rozvoje dítěte. Student umí definovat co je grafomotorika. Zná její vývoj. Ovládá psychologické a pedagogické požadavky potřebné pro grafomotorický rozvoj dítěte. Umí popsat a zhodnotit grafomotorický výkon jedince a dokáže zvolit vhodnou metodickou pomoc, eventuálně sám dokáže provádět cílenou reedukaci u dětí, u kterých se objevují potíže v rozvíjení grafomotorických dovedností.
Student umí definovat co je grafomotorika. Zná její vývoj. Ovládá psychologické a pedagogické požadavky potřebné pro grafomotorický rozvoj dítěte. Umí popsat a zhodnotit grafomotorický výkon jedince a dokáže zvolit vhodnou metodickou pomoc, eventuálně sám dokáže provádět cílenou reedukaci u dětí, u kterých se objevují potíže v rozvíjení grafomotorických dovedností.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Aktivní účast na kontaktní výuce. Zápočtový test. Zpracování seminární práce (tvorba vlastních pracovních listů pro děti a rozbor pracovních listů ke grafomotorice). Studijní opora dostupná z: https://moodle.pf.ujep.cz/course/view.php?id=539 Vstup pro hosty; heslo - host
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNÁŘOVÁ, J. Co si tužky povídaly. Brno: COMPUTER PRESS, 2005.
-
BEDNÁŘOVÁ, J. Mezi námi předškoláky - Všestranná příprava dítěte do školy. Computer Press, a.s., 2011.
-
BEDNÁŘOVÁ, J. Rozvoj grafomotoriky. Brno: COMPUTER PRESS, 2006.
-
DOLEŽALOVÁ, J. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Praha: Portál, 2010.
-
LIPNICKÁ, M. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní. Praha: Portál, 2007.
-
LOOSEOVÁ, A., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ, G. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-540-7.
-
SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 1998.
-
VODIČKA, I. Nechte leváky drápat. Praha: Portál, 2008.
|