Předmět: Pedagogika a teorie výchovy

» Seznam fakult » PFC » CCV
Název předmětu Pedagogika a teorie výchovy
Kód předmětu CCV/PMV07
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Smolík Arnošt, PhDr. Ph.D.
  • Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Přehled témat: 1. Pojetí pedagogiky jako vědy 2. Výchova jako součást obecné kultivace jedince, systémové pojetí výchovně vzdělávacího procesu 3. Vývoj autenticity, vnitřní integrace a socializace jedince jako základní cíl výchovy, základní výchovné přístupy, otázka kompatibility výchovných stylů s osobnostním nastavením dítěte Otázka nastavování cílů v rámci výchovně vzdělávacího procesu 4. Otázka nastavování cílů v rámci výchovně vzdělávacího procesu 5. Otázka autority pedagoga, mocenský kontext výchovy, role a pozice, dominace a submise, disciplinace a kázeň 6. Morální vývoj dítěte 7. Výchovná skupina a její psychosociální nastavení, diagnostika a základní intervenční aktivity Náročné životní situace a jejich vliv na utváření osobnosti. Frustrace, obranné mechanismy. Deprivace. Konflikty, jejich typy a zásady řešení. 8. Rodinná výchova a její vliv na edukaci dítěte v pedagogickém prostředí. Socializační vliv rodiny, rodiny neplnící své funkce a důsledky jejich působení. 9. Interakce a komunikace, její kvalitní realizace, nesprávné interakční a komunikační styly 10. Náročné životní situace a jejich vliv na utváření osobnosti. Frustrace, obranné mechanismy. Deprivace. Konflikty, jejich typy a zásady řešení. 11. Sociálně patologický projev dítěte (dítě s problémem, dítě v krizi, porucha chování), šikana, návykové látky, nevhodně agresivní projev dítěte etc.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle kurzu: Studenti získají přehled o základních přístupech v pedagogice. Orientují se v pedagogickém pojmosloví, mají vhled do pedagogického pojmosloví a do základních pedagogických poznatků jednotlivých subdisciplín a jejich oblastí zájmů. Dokáží aplikovat teoretické znalosti z problematiky výchovy do nastavování jejích základních kategorií. Jsou schopni konstruovat strategie výchovné činnosti na podkladě kvalitně nastavených cílů. Osvojí si poznatky o systémovém a situačním přístupu v oblasti výchovy. Osvojené základy, jsou studenti schopni použít k navázání v dalších studijních předmětech

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr