| Název předmětu | Pedagogika a teorie výchovy |
|---|---|
| Kód předmětu | CCV/PMV07 |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | nespecifikována |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 0 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | nespecifikováno |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Přehled témat: 1. Pojetí pedagogiky jako vědy 2. Výchova jako součást obecné kultivace jedince, systémové pojetí výchovně vzdělávacího procesu 3. Vývoj autenticity, vnitřní integrace a socializace jedince jako základní cíl výchovy, základní výchovné přístupy, otázka kompatibility výchovných stylů s osobnostním nastavením dítěte Otázka nastavování cílů v rámci výchovně vzdělávacího procesu 4. Otázka nastavování cílů v rámci výchovně vzdělávacího procesu 5. Otázka autority pedagoga, mocenský kontext výchovy, role a pozice, dominace a submise, disciplinace a kázeň 6. Morální vývoj dítěte 7. Výchovná skupina a její psychosociální nastavení, diagnostika a základní intervenční aktivity Náročné životní situace a jejich vliv na utváření osobnosti. Frustrace, obranné mechanismy. Deprivace. Konflikty, jejich typy a zásady řešení. 8. Rodinná výchova a její vliv na edukaci dítěte v pedagogickém prostředí. Socializační vliv rodiny, rodiny neplnící své funkce a důsledky jejich působení. 9. Interakce a komunikace, její kvalitní realizace, nesprávné interakční a komunikační styly 10. Náročné životní situace a jejich vliv na utváření osobnosti. Frustrace, obranné mechanismy. Deprivace. Konflikty, jejich typy a zásady řešení. 11. Sociálně patologický projev dítěte (dítě s problémem, dítě v krizi, porucha chování), šikana, návykové látky, nevhodně agresivní projev dítěte etc.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cíle kurzu: Studenti získají přehled o základních přístupech v pedagogice. Orientují se v pedagogickém pojmosloví, mají vhled do pedagogického pojmosloví a do základních pedagogických poznatků jednotlivých subdisciplín a jejich oblastí zájmů. Dokáží aplikovat teoretické znalosti z problematiky výchovy do nastavování jejích základních kategorií. Jsou schopni konstruovat strategie výchovné činnosti na podkladě kvalitně nastavených cílů. Osvojí si poznatky o systémovém a situačním přístupu v oblasti výchovy. Osvojené základy, jsou studenti schopni použít k navázání v dalších studijních předmětech
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|